KERKTELEFOONNIEUWS SEPTEMBER 2003:

Verslag Algemene LedenVergadering LOK 5 april 2003

1) Opening:
Om 10.35 uur opent de heer Vincent Polman als dagvoorzitter de vergadering. Hij heet iedereen welkom en licht vervolgens toe waarom hij als dagvoorzitter optreedt. De heer Arie Noordsij heeft op doktersadvies zijn activiteiten moeten beëindigen en daardoor ook het voorzitterschap van de LOK voortijdig moeten neerleggen. Aangezien er dus nu geen voorzitter is van de LOK hebben de voorbereidingscommissie en bestuur hem gevraagd deze dag te leiden. De vergadering bestaat in grote lijnen uit twee delen, op de eerste plaats een huishoudelijk gedeelte en daarna uitgebreid aandacht aan alle nieuwe ontwikkelingen. Omdat er veel gebeurt op dit gebied zijn daarom dit jaar ook niet leden via de stichting Intermediair Kerkomroep Nederland (sIKN) uitgenodigd om deze vergadering bij te wonen. De heer Vincent Polman heet dan ook bijzonder deze mensen welkom en spreekt de hoop uit dat zij aansluitend ook lid zullen worden van de LOK.
Deze vergadering heeft als thema meegekregen “Zicht op uitzicht” want er zijn veel ontwikkelingen geweest. Zoals vorig jaar al gemeld is de sIKN opgericht en inmiddels hebben 3 bestuursleden van de LOK zitting in dit bestuur. Jaap Post secretaris van de LOK is ook secretaris van de sIKN, Mart Kramer bestuurslid van de LOK en lid van de technische commissie van de LOK is in dit verband ook aangetrokken als bestuurslid van de sIKN en tot slot is Vincent Polman ook bestuurslid van de sIKN vanuit de LOK.
De sIKN heeft subsidie gekregen om nieuwe technieken te laten ontwikkelen en zit daarmee duidelijk op het goede spoor De technische specificaties zijn opgesteld zodat er straks van diverse mogelijkheden gebruik kan worden gemaakt om de kerkdienst thuis te beluisteren. Doel is net als bij Pinksteren het geval is om ondanks dat we verschillende talen spreken elkaar toch te verstaan. In dit geval verschillende technieken met hetzelfde resultaat en onderlinge relaties.
Vincent Polman wenst vanaf deze plaats Arie Noordsij van harte beterschap en hij spreekt de hoop uit dat we hem in de toekomst nog eens in een vergadering van de LOK mogen verwelkomen. Verder is er bericht ontvangen van overlijden van de heren Burgsteyn en Niemeijer. Zij zijn beide als rayonvertegenwoordiger lang verbonden geweest aan de LOK en zij hebben zich vele jaren ingezet, met name ook voor de technische kant en veel adviezen voor de lidkerken. Wij zullen hen in onze herinneringen bewaren.


Ook dit jaar was er weer veel belangstelling (foto Jan de Vries)

2) Mededelingen:

  1. Gevraagd wordt om eventuele vragen zoveel mogelijk in de pauzes op papier aan te leveren zodat een antwoord goed voorbereid kan worden.
  2. De heer Havinga heeft bericht van verhindering gestuurd.
  3. Het is niet toegestaan om te roken in het gebouw.
  4. Er hangt een kaart van Nederland bij de ingang en een ieder wordt verzocht daar een speld in te steken bij zijn/haar woonplaats met verschillende kleuren: wit voor Flevoland, rood voor Noord-Holland, blauw voor Groningen/ Friesland en Drente, geel voor Overijssel, Groen voor Brabant en Limburg, Zwart voor Zuid-Holland en Zeeland, blank voor Gelderland.
  5. Voor gasten zijn er lunchbonnen verkrijgbaar bij Joop Wouda.
  6. Voor eventuele pers is bij Margreet Geluk van sIKN een informatiemap beschikbaar.
3) Secretaris:
  1. Verslag ALV van 2002: er zijn geen op- of aanmerkingen op dit verslag waarmee het verslag onder dank wordt vastgesteld.
  2. Jaarverslag 2002: ook hierover worden geen vragen gesteld zodat ook dit verslag onder dank wordt vastgesteld.
4) Penningmeester:
  1. Financieel verslag 2002: hierover worden geen vragen gesteld.
  2. Kascontrolecommissie 2002: de kascontrole is gehouden door de heren H. Bork Geref. Kerk en K. Krist Hervormde Gemeente uit Heerenveen. Zij hebben hiervan een schriftelijk verslag gemaakt en geven aan dat de financiële administratie een goed verzorgde indruk maakt en van alle posten waren de juiste bewijsstukken aanwezig. Zij vinden dan ook dat de financiële administratie een goed beeld geeft van de werkelijkheid en zij stellen voor de penningmeester decharge te verlenen.
  3. Begroting 2003: de penningmeester was ruim voor de vergadering aanwezig om eventuele onduidelijkheden toe te lichten. Er zijn geen vragen over gesteld en ook nu zijn er geen vragen uit de zaal. Hiermee wordt dan de begroting goedgekeurd onder dank aan de penningmeester.
  4. Contributie 2003: voorstel is om dit ongewijzigd te houden op 28 euro.

5) Bestuursverkiezing:
Het bestuur is blij dat de heer Jan Huls zich beschikbaar heeft gesteld voor een bestuursfunctie bij de LOK. Jan Huls is al vele jaren verbonden als notulist bij vergaderingen en als redacteur van Kerktelefoonnieuws. Hij heeft nu besloten om zich hiernaast ook in te gaan zetten als bestuurslid. Hij zal algemeen-adjunct worden en in die hoedanigheid tevens lid van het Dagelijks Bestuur. Er zijn geen bezwaren en de benoeming wordt met applaus ondersteund.

6) Vragen huishoudelijk gedeelte:
vraag vertegenwoordiger uit Rijsen: Hoe denkt het bestuur het exploitatietekort weg te werken.
Jaap Post antwoordt dat de financiële positie van de LOK erg goed is en dat het naar de mening van het bestuur geen probleem is dat we dit jaar een tekort hebben. Voorlopig komt de LOK niet in de problemen.

Wim Driessen; Er zijn gelden beschikbaar gesteld door het ministerie. Hij vindt hierover nergens een verantwoording.
Vincent Polman antwoordt dat de gelden beschikbaar zijn gesteld aan de sIKN in de vorm van een subsidie. Deze subsidie wordt aangewend voor de ontwikkeling van de nieuwe oplossingen. Er is bij de sIKN een duidelijk bestedingspatroon voor deze gelden en dat moet wel omdat men dit ook moet verantwoorden naar het ministerie toe.

7) 'Werken aan uitzicht: de stand van zaken'
door de heer Marinus Doornenbal, voorzitter van de stichting Intermediair Kerkomroep Nederland (sIKN) Voor verslag van deze lezing zie het nummer van Kerktelefoonnieuws van juni 2003.


De leiding van de ALV was dit jaar in handen van Vincent Polman (midden), hij werd geflankeerd door Jaap Post (links) en Joop Wouda (rechts) (foto Jan de Vries)

8) 'Alle alternatieven op een rij en de keuzes die gemaakt zijn.'
door de heren Mart Kramer, Wim Drooger en Marinus Doornenbal trekker van resp. de werkgroep Internet, de werkgroep Wireless en de werkgroep CAI van de Technische Commissie van de sIKN.

De voorzitter geeft het woord aan de heer Mart Kramer die zal beginnen met de presentatie.
De heer Mart Kramer licht even kort toe de historie, wat is er allemaal al gebeurd en hoe ver zijn we nu. De sIKN is opgericht door de LOK en het Interkerkelijk Contact Overheidszaken (CIO-K). De missie van de sIKN is om te zorgen voor een landelijk alternatief voor de vervanging van de traditionele kerktelefoon van KPN. Eisen die daarbij gesteld worden zijn: het moet betrouwbaar zijn, een acceptabele prijs, een goede kwaliteit en de continuïteit moet gewaarborgd zijn.
In dat kader is er heel wat gebeurd. Er is nu een organisatie, er is een testcentrum ingericht om de verschillende oplossingen te kunnen testen, er zijn specificaties gemaakt waaraan de apparatuur moet voldoen en dit is ter beschikking gesteld van diverse leveranciers met het verzoek hiervoor een opzet en offerte te maken. Hierop hebben verschillende leveranciers gereageerd en er is een keuze gemaakt uit de aangeboden alternatieven.
Verder kunt u van de sIKN verwachten dat wij helpen zoeken naar oplossingsrichtingen bij problemen waar we mogelijk nog tegenaan lopen. Dat er apparatuur beschikbaar komt en vandaag zijn diverse leveranciers met apparatuur aanwezig om te demonstreren. Er zullen vrijwilligers ingezet worden om de uitrol te ondersteunen. Voor dit laatste wordt er een beroep gedaan op de LOK. Tot slot zou het goed zijn dat er lokaal of regionaal stichtingen worden opgericht om de nieuwe technieken ter plaatse kunnen realiseren. Het vervolg van de presentatie zal worden verzorgd door de trekkers van de ontwikkelde alternatieven.
Mart Kramer begint als eerste in de rol van trekker van de intranetoplossing en de ontwikkeling van het distributienet. Mart Kramer geeft aan dat er behoefte is aan inzicht wat de kerken willen. Daarvoor kan er op internet een offerte-aanvraag worden ingediend of vandaag bij de stand van de sIKN.
De sIKN heeft inmiddels een centrale server ingericht van waaruit het hele netwerk (distributienet) gestuurd wordt. De sIKN is in dit kader voor de kerken zelf de provider met een 0676 inbelnummer. Hiermee wordt de bereikbaarheid gegarandeerd en is er ook een gesloten netwerk gerealiseerd. Insteek bij dit alles is dat er in iedere kerk één zendpunt komt en één lijn naar buiten. Hiervoor is het altijd nodig dat de kerk een kerkzender aankoopt, zorg draagt voor een ISDN of ADSL verbinding en een abonnement neemt bij de sIKN. Aansluitend laat hij een foto zien van het prototype van de kerkzender en geeft hij aan wat de mogelijkheden zijn. De kerkzender zoekt automatisch contact met het netwerk zodra deze aangezet wordt. Het opnemen en zenden gaat verder automatisch. Voor wie dat wil zal het mogelijk zijn om direct de kerkdienst vast te leggen op een harde schijf, op deze wijze kunnen kerkdiensten van een half jaar worden opgeslagen. Ook is het mogelijk een ander te kopiëren naar verschillende geluidsdragers als cassette, md, mp3speler, etc.
Bij de luisteraar thuis hoeft niets veranderd te worden aan de telefoonaansluiting voor intranet. Men moet dan alleen beschikken over een intranetontvanger. Door de sIKN wordt 15% korting gegeven op de belkosten want hiermee krijgen de luisteraars/kerken dan wel te maken. Nadeel van intranet is dat het bij veel luisteruren duur in het gebruik is. In rusthuizen met een huistelefooncentrale is het niet bruikbaar want daar zijn te weinig inbelmogelijkheden. In dit geval moet er een omzetting naar CAI of draadloos plaats vinden. Intranet heeft ook duidelijke voordelen. Het netwerk ligt er al in Nederland en is echt overal aanwezig. Na levering van de ontvangers kan er direct geluisterd worden en dan maakt de afstand niets uit. Er is geen probleem als de luisteraar een ander kengetal heeft als de kerk. Als de kerk het wil, zijn alle kerken die meedoen te beluisteren. Ook is het via een eenvoudige koppeling mogelijk om een kerkdienst wereldwijd via internet te beluisteren. Hierna wordt een overzicht getoond over de kosten in relatie tot aantal luisteraars en uitzenduren per maand. Aanvullend op het intranet wordt er ook nog gekeken naar een wirelessoplossing. Ook dit heeft nadelen en voordelen. Nadelen zijn o.a. dat er antennes nodig zijn die ook gemonteerd moeten worden. Dit kan ontsierend werken en men ontkomt niet aan installatiewerk. Het werkt met zichtverbindingen dus hoge bebouwing kan de kwaliteit ernstig beVnvloeden. Om tot een goede verdeling van de bandbreedte te komen is samenwerking tussen de lokale kerken noodzakelijk. Voordelen zijn dat het tarief niet tijdgebonden is, het is toepasbaar in rusthuizen en het signaal kan ook met een pc worden opgevangen.
Hierna geeft Mart Kramer het woord aan Marinus Doornenbal die de trekker is van de CAI-oplossing. CAI is een oplossing die ook voor- en nadelen heeft. Om te beginnen de nadelen. Via de CAI zijn alleen die kerken te beluisteren die binnen het CAI gebied liggen daarbuiten moet dan een oplossing met intranet gerealiseerd worden. Er zijn mensen die mogelijk principieel tegen de kabel zijn, het merk van de apparatuur wordt mede bepaald door de CAI maatschappij. Een aantal factoren die hierbij een rol spelen zijn: de grote van het gebied of te wel waar kan er ingekoppeld worden, op welke frequentie zal er uitgezonden mogen worden, etc. Prijs wordt bepaald door huishoudens in een gebied per inkoppelpunt en daarom is het aan te raden dat in dit kader de kerken nauw gaan samenwerken. Er zal een abonnement betaald moeten worden gerelateerd aan het aantal huishoudens dat bereikt kan worden.
Maar naast nadelen zijn er ook duidelijke voordelen: de uitzendduur heeft geen invloed op de kosten. In feite wordt er bij de CAI alleen een abonnement betaald en men krijgt geen rekening die afhankelijk is van het luistergedrag of uitzenduren. Mutaties zijn net als bij intranet simpel door te voeren. Ook hier is geen techneut nodig om een aansluiting te verzorgen. Tijdens het luisteren is men telefonisch bereikbaar. Ook bij verzorgingshuizen kan er bij plaatselijke inzet zonder veel problemen aangesloten worden. Er zijn op dit moment gesprekken gaande met de 3 grootste kabelexploitanten maar de heer Marinus Doornenbal geeft aan dat als er mensen zijn die vinden dat er ook met de kleinere gesproken moet worden, het bestuur van de sIKN daartoe bereid is. Wel verzoekt hij zoveel mogelijk om eventuele contactpersonen bekend te maken.
Vervolgens wordt het woord gegeven aan Wim Drooger die de trekker is van draadloze oplossing via de ether. In tegenstelling tot het kleine bereik van wireless wordt hierbij gedacht aan afstanden van 5 tot mogelijk 15km. Voor deze oplossing worden bestaande technieken aangepast voor kerktelefoon. Er zijn hierover al contacten geweest met verschillende instanties op dit gebied en hieruit is gebleken dat er geen landelijke frequentie verkregen kan worden. Het ministerie wil nu een plan van sIKN en zal daarna een en ander nader bekijken. In die tijd gaat de sIKN wel door met het verdere onderzoek. Uitgangspunten die hierbij o.a. gelden zijn: dat er sprake moet zijn van een besloten luistergroep (frequentie en bereik), er zal ongeveer 4 tot 5 uur per week gebruik van gemaakt worden met een piek op de zondag en het moet betaalbaar zijn voor ongeveer 38 luisteraars gemiddeld. Inmiddels is wel duidelijk dat het landelijk haalbaar is maar er zal heel goed naar de bedekking in Nederland gekeken moeten worden. Kerken zouden elkaar kunnen storen en ook dit moet nog getest worden. Algemeen kan gesteld worden dat de aanschafkosten van de apparatuur hoger zijn dan van de andere alternatieven maar de abonnementskosten zijn lager. Het is zeker rendabel in te zetten.
Hierna worden nog kort even andere oplossingen getoond. Zoals TV-mogelijkheden waarmee binnenkort in Boskoop een proef wordt genomen. Ook zijn er off-line-systemen beschikbaar maar in alle gevallen zal het bijvoorbeeld nodig zijn om dupliceerapparatuur aan te schaffen en het zal ook bij de mensen thuis gebracht moeten worden waarvoor dan weer vrijwilligers nodig zijn. Als belangrijkste nadeel vindt het bestuur van de sIKN dat mensen niet direct bij de dienst betrokken zijn.Voordeel is natuurlijk wel dat er geluisterd kan worden als het uitkomt, overigens kunnen straks bij intranet ook diensten achteraf beluisterd worden. Off-line systemen zijn in te zetten als er weinig luisteraars zijn en weinig uren dienst. Vervolgens worden kort de mogelijkheden van een aantal systemen toegelicht, zoals cassettes, CD-, MD- en MP3 spelers. In de zaal zijn tijdens de pauze ook een aantal van deze systemen te bekijken.
Afsluitend worden nog even aandacht besteed aan de prijzen in relatie tot de huidige KPN prijzen. Bij de KPN prijzen moet overigens ook rekening worden gehouden met de kosten die aan mutaties gekoppeld zijn. Gemiddeld zijn er 20% mutaties per jaar en dit brengt behoorlijk kosten met zich mee. Bij de nieuwe systemen is als uitgangspunt gekozen dat zonder techneuten een aansluiting gewijzigd moet kunnen worden. Hierna worden wat prijzen getoond waarbij ook gesteld wordt dat dit een indicatie is omdat er nog met leveranciers onderhandeld wordt. Wel is het noodzakelijk dat kerken in gaan schrijven want pas wanneer blijkt dat er voldoende belangstelling is zullen leveranciers gaan produceren. Levertijd na aanvang productie zal zijn tussen de 4 en de 6 maanden, off-line systemen zijn direct leverbaar. Mart Kramer roept dan ook een ieder op om in ieder geval in de pauzes in te schrijven bij de stand van sIKN beneden in de hal.
Vincent Polman bedankt de bestuurders van de sIKN voor hun uitgebreide toelichting en stelt voor om nu eerst de lunchpauze te gaan houden en dan na de middag met het beantwoorden van vragen te beginnen. In de lunchpauze kan men ook nog eens uitgebreid de verschillende mogelijkheden gaan bekijken met deze presentatie in het achterhoofd.

Rond 1330 uur wordt het middagprogramma weer gestart. Aangezien er aan het einde van de ochtend geen gelegenheid was om vragen te stellen wordt er besloten eerst nu een aantal vragen te beantwoorden naar aanleiding van de presentaties van hedenmorgen.
Vraag: Essent heeft intern een aantal gebieden. 1 er van is Nijverdal en daar zijn 13.000 aansluitingen. Is het nu nodig om binnen zo'n gebied samen te werken.
Antwoord: er is gesproken met de grootste 3 a 4 kabelbedrijven van de 17 die er zijn in Nederland. Zij zijn bereid om mee te werken en dan 1 frequentie beschikbaar te stellen voor heel Nederland. De bedoeling is dan dat er op 1 plek bij Essent wordt ingekoppeld. Er zijn ook maatschappijen die toestaan dat er op een lager niveau wordt ingeprikt. Ook dit is niet altijd voor kleine kerken een oplossing. U kunt nu aangeven waar uw voorkeur naar uitgaat dan kunnen wij dat voor u uitwerken. Verder is het ook zo dat de grenzen van de kabelmaatschappijen niet altijd gelijk lopen met gemeentegrenzen en provinciegrenzen. Het is erg van de plaats afhankelijk welke samenwerking het beste is.


In de pauze was er veel belangstelling voor de ontwikkelingen bij sIKN (foto Jan de Vries).

Vraag: Wij willen eerst weten wat de oplossing kost voordat we een keuze kunnen maken.
Antwoord; u kunt op het formulier uw voorkeur kenbaar maken en nog wat andere gegevens aanleveren. Wij kunnen dan een berekening maken voor u wat de kosten zullen zjn. Dit formulier verplicht u tot niets maar u krijgt wel een prijsindicatie.

Vraag vert. Oude Beijerland. Bij ons zijn 10 kerken met kerktelefoon. Wij vertegenwoordigen 1 kerk, waar praten we nu over, 1 of 10 kerken.?
Antwoord. De opzet van hedenmiddag was met name gericht op de mogelijkheid dat kerken bij elkaar uit de regio met elkaar kunnen praten welke vorm van samenwerking er mogelijk is. Wij zijn de LOK en kunnen nu alleen over de leden van de LOK spreken.

Vraag: als we een keuze maken voor de kabel, worden we dan niet overgeleverd aan een monopolist? Wij in Noord-Holland hebben in ieder geval wel die ervaring.
Antwoord: met KPN was dit ook zo. Er zijn nu diverse alternatieven ontwikkeld. In slechts een klein aantal gevallen zal men met 1 alternatief kunnen werken. Als de keus valt op de kabel heeft men in veel plaatsen toch te maken met mensen die buiten de kernen wonen waar geen kabel is. Doordat ook de sIKN probeert langlopende contracten af te sluiten worden de risico' s zo klein mogelijk gehouden.

Vraag vertegenwoordiger uit Kampen: In Kampen hebben we een aantal jaren terug zelf het initiatief genomen en hebben we de wensen van alle kerken geVnventariseerd. Om nu nog verder te praten over samenwerking hier heeft voor ons geen zin. Hoe groot moet het gebied zijn. Wij hebben het nu goed geregeld voor onze kerk, wij kunnen het niet regelen voor een groot deel van Overijssel.
Antwoord: ook in Boskoop gaat het nu goed maar als we een landelijk alternatief willen dan zullen we moeten samenwerken met de andere kerken in de regio. Hoe groot een verzorgingsgebied moet zijn is nu niet exact aan te geven maar het is groter dan 1 gemeente of 1 plaats. Daarnaast is het voor de sIKN heel moeilijk om met honderden plaatselijke stichtingen zaken te doen. Het verzoek is om in dit kader dan ook naar te streven naar verzorgingsgebieden met een straal van 20 tot 30 km.

Vraag: veel kerken willen weten wat de kosten zijn van het ene systeem in vergelijking met de andere alternatieven.
Antwoord Vincent Polman: als u het vragenformulier invult dan kunnen wij voor u uitrekenen wat de kosten van de verschillende alternatieven zijn. Als u het inlevert dan streven wij er naar om u binnen 3 weken antwoord te kunnen geven.

Vraag van vertegenwoordiger uit Breukelen: wij zijn hier als enige kerk aanwezig, hoe komen we nu in contact met de andere kerken. Zijn zij ook lid van de LOK en hoe krijgen we contact met de kerken die geen lid zijn.
Antwoord: er zijn plaatselijk veel samenwerkingsverbanden en mogelijkheden:

  1. vaak weten de voorgangers wel welke andere kerken er in de regio zijn en veelal hebben zij daar ook regelmatig contact mee;
  2. na te gaan in bijvoorbeeld de plaatselijke kranten of gemeentegidsen;
  3. een ingezonden brief in de plaatselijke krant met een oproep om contact op te nemen als men wil samenwerken.

Vraag: wat moeten we nu eigenlijk lokaal inventariseren en is er ook ondersteuning mogelijk vanuit landelijke organen en instellingen? Wat voor mensen hebben we in de verschillende functies in zo'n stichting nodig, is dit aan te geven?
Antwoord: er zijn contacten op landelijk niveau met de kerken maar dit gaat heel traag. In een stichting zijn beslist niet alleen techneuten nodig. U krijgt straks een systeem dat simpel aan te sluiten is en dan moet dit het doen. Zo niet dan vindt er ondersteuning plaats via regionale trekkers van de LOK. Deze mensen zijn onlangs al bijeen geweest en zij kunnen dan ter plaatse helpen het probleem op te lossen.

Vraag Harry van Tilburg: Hij heeft bewondering voor al het werk dat er verzet wordt maar hij herinnert er aan dat er in het verleden al een advies is uitgebracht om met de kabel te beginnen omdat daar 70% mee kan worden afgedekt. Er zijn nu 4 verschillende alternatieven ontwikkeld maar de CAI -tarieven zijn nog steeds niet vastgesteld. Er is geen “0” tarief in te voeren maar er moet lokaal ingebeld worden. De afgelopen 3 jaar is door de aandacht voor de alternatieven door de kerken mogelijk 21 miljoen gulden teveel betaald. De LOK staat er voor om met elkaars de lasten de dragen om Gods woord te verkondigen ook bij de mensen thuis. Is het niet mogelijk om nu meer druk te leggen op de kabel en daar 70% van het probleem mee op te lossen. Veel kerken hebben hier al voor gekozen. Niet het bestellen is nu belangrijk maar het maken van goede afspraken met leveranciers die een zekere dienst kunnen leveren. Hij vraagt dus meer druk uit te oefenen op de kabelmaatschappijen en bij de invoering hier ook met name op te richten.
Antwoord: de LOK is aan de slag gegaan voor een alternatief voor KPN. Lange tijd gedacht dat CAI hiervoor de aangewezen oplossing was maar er is niet 1 techniek die de KPN kan vervangen. Daarom is er gekozen om verder te zoeken naar een oplossing die goedkoop is, zicht biedt op continuVteit en landelijk dekkend is. De oplossing bestaat dus uit een Mix van verschillende mogelijkheden. Waar we nu voor gaan kan plaatselijk sterk verschillen afhankelijk van de situatie ter plaatse. Als nu het formulier wordt ingevuld dan krijgt men een oplossing (of 2) die het grootste deel afdekt. Over deze oplossing valt daarna nog verder te praten. Men verplicht zich tot niets maar er ontstaat dan wel een goed beeld welke kant we op gaan. We proberen ook de kabel landelijk dekkend te maken maar zover zijn we nog niet.

Vertegenwoordiger Breukelen vraagt om ook mensen die er nu niet zijn een formulier toe sturen zodat er een beter beeld ontstaat van de wensen die er zijn bij de kerken.
Antwoord: het inschrijfformulier zal ook op internet beschikbaar komen zodat men dit in kan vullen, het bestuur van de LOK zal zeker de suggestie de komende tijd bekijken om alle leden actief te betrekken.

Vraag van vertegenwoordiger uit Deventer: is het niet mogelijk om in een plaats de kerk te benaderen met de meeste aansluitingen en die te vragen om daar het voortouw te nemen.
Antwoord: dat is heel goed mogelijk maar misschien niet verstandig. Zij moeten zich wel aangesproken voelen anders zal het nog geen resultaat opleveren. Het is beter als iemand/een kerk zich vrijwillig aanmeldt dan is er in ieder geval betrokkenheid.

Vertegenwoordiger uit Urk: bij ons in het dorp zijn veel kerken met kerktelefoon maar ook principieel tegen kabel en internet. Hoe moet ik de gekozen alternatieven daar verklaren?
Antwoord Mart Kramer: als het u lukt om de kerken bijeen te krijgen dan ben ik bereid om daar een ander te komen verduidelijken.

Advies om ook de Raad van Kerken in te schakelen.
Antwoord: dit advies zal meegenomen worden de komende tijd.

Vraag: kunnen we inzicht krijgen wat er in een omgeving al is om dubbel werk te voorkomen?
Antwoord: contact opnemen met andere kerken om zo ook inzicht te krijgen wat er al gebeurt in de regio en tevens kunnen er dan afspraken worden gemaakt wie wat gaat doen.

Vertegenwoordiger uit Papendrecht stelt voor om ook de regionale dienstencentra te betrekken bij het activeren van alle kerken.
Antwoord: goed idee en wij zullen kijken hoe we ze kunnen benaderen.

Overigens was het de bedoeling om de aanwezigen in de zaal regionaal/provinciaal bij elkaar te plaatsen. Dat is na heel wat discussie wel gelukt maar de opzet om te kijken of er diezelfde middag ook initiatieven konden worden ontplooid om regionaal te gaan samenwerken is niet gehaald. Dit werd o.a. veroorzaakt doordat er niet veel mensen uit dezelfde plaats aanwezig waren en uit sommige regio's bijna niemand. Daarom van het middaggedeelte in feite alleen de vragen met antwoorden genotuleerd.

10) Rondvraag:
Ondanks het feit dat er bij het vorige agendapunt veel vragen zijn beantwoord die mondeling waren ingediend zijn er ook nog enkele vragen schriftelijk ingediend in de pauze. Besloten wordt die vervolgens zo goed mogelijk te beantwoorden.

Vraag: wordt er door de sIKN ook onderzoek gedaan naar low-budget toepassing met bijvoorbeeld oude pc's?
Antwoord: nee, de HCC heeft dit wel gedaan maar zij hebben nu ook een eigen kastje ontwikkeld. Met 2e hands PC's is wel wat te doen maar dan door hobbyisten en daar zoeken wij niet naar.

Vraag van heer Petersen: door de complexiteit zien veel mensen de bomen door het bos niet meer en blijven daardoor bij het vertrouwde KPN systeem. Er is naar zijn mening duidelijk behoefte aan sturing en begeleiding.
Antwoord: door zorg van LOK en sIKN zal ook voor de begeleiding worden gezorgd.

Vraag de heer Schelvis: graag inzicht in prijzen van apparatuur voor koppeling van de kerk bij draadloos werken want dan is er toch geen koppeling met een server nodig?
Antwoord: kerk kan zelfstandig draaien maar het is verstandig met meerdere kerken samen te werken al bij de opzet. Als je namelijk dit met meerdere kerken wilt doen en dan toch maar van 1 antenne gebruik wilt maken dan zul je met een server moeten werken en dan moet je samenwerken.

Vraag de heer Marchand uit Waddinxveen: bij hem is wat verwarring ontstaan. In Waddinxveen is het prima voor elkaar en is er nu noodzaak om met andere plaatsen in de regio samen te werken. Is het dan nodig om je regionaal te oriënteren?
Antwoord: Plaatselijke stichtingen zijn nodig maar ook regionale samenwerking. Dit tegenover de kabelmaatschappijen maar ook voor eigen doeleinden. Immers er zijn mensen die bij een kerk horen niet in hun woonplaats en dan toch naar hun eigen kerk willen luisteren. Dan is het nodig dat er een koppeling komt tussen de systemen in de verschillende plaatsen, er is dan een extra actie nodig. Straks bij alles op 1 centrale server is dat niet meer nodig dan is een koppeling op het intranet zo gelegd.

Vraag: moeten we nu voor ISDN of ADSL kiezen?
Antwoord: het ligt er aan wat u wilt. Als u nu al behoefte heeft aan meer dan 1 telefoonaansluiting dan is nu ISDN al aan te bevelen. Als u echter ook draadloos wilt werken dan zal ADSL nodig zijn. Al met al hangt het af van onder andere de oplossing die voor uw situatie het beste is. Vult u het formulier in dan kan er daarna een keuze gemaakt worden.

Vraag om inzicht in de overige leden van de LOK om te kijken met welke kerken in de buurt al iets samen is te doen?
Antwoord: na afloop van de vergadering bij Joop Wouda de ledenlijst komen inkijken.

11) Sluiting.
Vincent Polman constateert dat we vergaderden met veel vragen en antwoorden. Hij hoopt dat hierdoor een ieder toch weer wat meer inzicht heeft gekregen in de ontwikkelingen en dat er nu inderdaad de overtuiging bestaat dat er zicht is op uitzicht. De vernieuwing wordt steeds concreter. Hij besluit de vergadering met een kort gebed en aansluitend wenst hij iedereen een behouden thuisreis en een goede zondag de volgende dag.