|
Van de bestuurstafel.
Dit jaar is voor ons een lustrumjaar: het is dit jaar 20 jaar geleden dat de Landelijke Organisatie Kerktelefoon (LOK) is opgericht. In die 20 jaar heeft het LOK veel werk verricht, enerzijds door directe dienstverlening aan de leden en anderzijds indirect als belangenbehartiger bij de overheid. Vooral de laatste vijf jaar zijn “rumoerige” jaren geweest: een aanzienlijke tariefsverhoging van de KPN bracht het voortbestaan van de kerktelefoon in gevaar. Dat gevaar moest worden afgewend. Het ziet er nu naar uit dat dit ,mede door de inspanningen van de LOK, voor een groot deel zal slagen. Voor een groot deel, omdat met de toepassing van de nieuwe technische ontwikkelingen de kosten wel belangrijk kunnen worden verlaagd maar over het geheel genomen niet het lage niveau van voorheen zullen bereiken. Het vertrouwde woord “kerktelefoon” dekt in steeds mindere mate de lading. In feite hield de LOK zich ook al jaren bezig met de kwaliteit van het geluid in de kerk. Dat is niet alleen van belang voor de luisteraars naar de kerktelefoon maar ook voor de bezoekers van kerkdienst en mis. Bovendien zullen andere communicatietechnieken in de dienstverlening naar de luisteraars thuis een steeds grotere rol gaan spelen. Het woord “Kerkomroep” geeft daarom eigenlijk beter weer waar het LOK zich mee bezig houdt.
Het aantal leden van de LOK is in het afgelopen jaar aanzienlijk gestegen. Dat is opmerkelijk gezien de gestage daling van het aantal plaatselijke kerken. Dat desondanks het aantal leden groeit duidt op het besef bij de plaatselijke kerken dat bij moeilijke omstandigheden samenwerking geboden is. Dat geldt overigens niet alleen voor samenwerking op het landelijke niveau, ook op het plaatselijke en regionale niveau is sprake van meer samenwerking. De aard van de nieuwe mogelijkheden voor kerktelefoon, om dat woord toch nog maar eens te gebruiken, zal die samenwerking op het plaatselijke en regionale vlak verder versterken.
In april zal het zo'n anderhalf jaar geleden zijn dat Arie Noordsij om gezondheidsredenen moest afhaken als voorzitter. Dat was voor de LOK en in het bijzonder voor het bestuur van de LOK een groot gemis. De zaken die aan de orde waren konden daardoor niet altijd die aandacht krijgen die ze verdienden. Het bleek niet eenvoudig te zijn om een kandidaat voor het voorzitterschap te vinden die een waardig opvolger zou kunnen zijn. Het bestuur meent hier nu in geslaagd te zijn. Het draagt de heer Jan Huls aan de aanstaande Algemene Ledenvergadering voor om in deze vacature te voorzien.
Jan Huls is voor de leden geen onbekende en de leden zijn geen onbekenden voor hem. In kerktelefoonland heeft Jan zijn sporen verdiend. Sinds januari 1995 werkt Jan al voor de LOK: als (eind)redacteur van Kerktelefoonnieuws heeft hij talloze artikelen op zijn naam staan, bovendien ondersteunde hij als niet-bestuurslid het bestuur jarenlang op voortreffelijke wijze. Sinds april vorig jaar maakt Jan Huls deel uit van het bestuur, hij vervult daarin de functie van algemeen adjunct.
Er zijn echter meer redenen die hem kwalificeren als een goede kandidaat voor het voorzitterschap. Sinds mei vorig jaar is Jan Huls op professionele wijze werkzaam als vrijwilliger bij de sIKN in de functie van coordinator invoering nieuwe technieken. Het grote aantal uren dat hij in dit werk steekt tekent zijn betrokkenheid bij dit onderwerp. Velen van u zullen aanwezig zijn geweest bij een van de van de vele voorlichtingsbijeenkomsten die de sIKN in de afgelopen herfst en winter heeft georganiseerd. Jan Huls heeft op deze bijeenkomsten op voortreffelijke wijze de presentatie verzorgd en op deskundige wijze vele vragen beantwoord. Mede ter vermijding van mogelijke verstrengeling van functies zal Jan in de toekomst voor de sIKN nog alleen optreden als contactpersoon met de kerken.
Tenslotte hoop ik dat velen van u op onze algemene ledenvergadering van zaterdag 3 april a.s. aanwezig zullen zijn. Een grote opkomst draagt bij aan het feestelijke karakter van deze lustrumviering.
Jaap Post (secretaris)
|