|
Centrale opslag van kerkdiensten.
“Kan ik het bandje meenemen”, wordt er bij ons in de studio vaak gevraagd. Geen probleem is dan het antwoord. De vieringen worden bij ons standaard op een cassettebandje opgenomen en als het een bijzondere dienst is, vaak meteen dubbel, want dan is er meer “vraag”. Fijn dat je als studiomedewerker dit kan doen als dienstverlening voor de kerkgangers. Helaas wordt het steeds moeilijker om aan cassettebandjes te komen. Soms wordt er ook gevraagd of het op CD kan. Dat is (nog) niet mogelijk. Het is toch bewerkelijk en vereist meer tijd in de studio om dit te realiseren.
Er is een aantal kerken welke niet uitzenden maar standaard bandjes opnemen en kopiëren om zo de mensen thuis te betrekken bij de vieringen. Ook dit is tijdrovend en vraagt om veel inzet van vrijwilligers, de bandjes moeten immers bezorgd worden.
Bij de ontwikkeling van de alternatieven voor kerktelefonie is dit onderwerp dan ook vaak aan de orde geweest. Gezamenlijk hebben we gekeken of we hier iets mee konden doen. Een alternatief was de zender te voorzien van een “harde schijf” waarop de diensten opgeslagen zouden kunnen worden. Dit had een aantal nadelen. De zender zou duurder worden. De zender zou meer storend geluid produceren wat niet gewenst was want “in sommige kerken staat de zender onder de preekstoel”. Dus gezocht naar iets anders, centrale opslag, dat biedt mogelijkheden. Door het instellen van een parameter in de zender is het mogelijk dat diensten die worden uitgezonden op te slaan op de centrale servers van sIKN. De zenders hoefde dan niet te worden uitgevoerd met een “harde schijf”, dus goedkoper, maar ook minder gewicht en geen bewegende delen. Door de diensten centraal op te slaan zijn ze ook voor meerdere doelen beschikbaar. Heeft de kerk een Internet optie, dan kunnen opgeslagen diensten achteraf via www.kerkomroep.nl beluisterd worden. De diensten kunnen thuis met behulp van een PC op een CD “gebrand” worden (of op cassetteband). Dit is ook mogelijk indien er geen Internet optie is gekozen. Er kan “ingelogd” worden op het sIKN netwerk (1) indien gebruik gemaakt wordt van een sIKN account (er worden standaard 15 accounts geleverd bij iedere zender). Tot slot is er een optie om de (intranet) ontvangers zodanig in te stellen, dat opgeslagen diensten er achteraf mee beluisterd kunnen worden. De dienst wordt vooralsnog gratis aangeboden. De bewaartijd van de opgeslagen diensten is initieel ingesteld op twee maanden.
Al met aardig wat extra mogelijkheden die het voor zowel voor de luisteraars als de beheerders weer een stukje aangenamer kunnen maken.
Wilt u een bekijken hoe het werkt, ga dan naar www.kerkomroep.nl en kijk bij een van de u kerken op de kerkpagina onderaan:
|
U krijgt dan een overzicht van de opgeslagen diensten van de betreffende kerk:
|
| (1) | U kunt dit doen op uw eigen PC indien deze minimaal is uitgevoerd met een analoog modem. |
| | We overwegen momenteel of het mogelijk is een eenvoudige PC aan te bieden die speciaal voor de beheer functie is uitgerust. |
"Kan ik het bandje meenemen", wordt er bij ons in de studio vaak gevraagd. Nog wel is dan het antwoord, maar u kunt de dienst nu ook achteraf via internet beluisteren.
TC-I van de sIKN.
|