KERKTELEFOONNIEUWS JUNI 2004:

Van de bestuurstafel.

Als net gekozen voorzitter deze keer aan mij de beurt om u wat te vertellen vanuit het bestuur.
We kunnen terug kijken op een goede Algemene Leden Vergadering. Het was niet geheel onverwacht dat ik gekozen werd tot voorzitter van de LOK, er waren immers geen tegenkandidaten maar het was verheugend te zien dat men zo massaal voor was ook nadat ik duidelijk had gemaakt dat ik niet van plan was om mijn activiteiten voor de sIKN niet op te geven. In mijn rol als voorzitter LOK zal ik blijven proberen toch zo objectief mogelijk te zijn als leden mijn advies vragen.
In mijn verhaal over 20 jaar LOK, dat u elders aantreft in dit blad, ben ik geëindigd met te zeggen dat de LOK o.a. de komende jaren aandacht moet blijven vragen bij besturen van kerken voor de kerktelefoon/kerkradio. Als bestuur constateren we dat door de hoge tarieven van KPN veel kerken deze dienst laten uitsterven. De vrijwilligers die er zich sterk voor maken, worden er door ontmoedigd en de luisteraar die niet meer naar de kerk kan, is de dupe. Bij de sIKN zijn al heel veel aanvragen voor een offerte binnengekomen. Hierdoor is het ook mogelijk een idee te krijgen hoe het zo ongeveer in elkaar zit. Bij al deze aanvragen (ruim 1150) gaat het op dit moment om ongeveer 53.000 luisteraars. Dit houdt in dat er per kerk gemiddeld ongeveer 46 mensen aangewezen zijn op de mogelijkheden die kerktelefoon biedt. Als u dan weet dat er in heel Nederland ruim 6000 kerken zijn dan betekent dit dat meer dan een kwart miljoen mensen in aanmerking zouden komen om thuis naar de kerkdienst te kunnen luisteren. Al met al is het dus een belangrijk deel van kerkelijk Nederland dat niet naar de kerk kan of heel moeilijk naar de kerk kan. De helft van alle kerken had in het verleden kerktelefoon of kerkradio en daardoor konden meer dan 100.000 mensen thuis naar de diensten in hun eigen kerk luisteren.
Gelukkig zijn er dus kerken die kerktelefoon voor hun leden beschikbaar willen hebben en ook bereid zijn daarin te investeren. Veel kerken zitten een beetje tegen de nieuwe investering aan te hikken maar vaak vraag ik dan wat men doet als de centrale verwarming defect zou raken en vervangen zou moeten worden. Veelal is dan het antwoord dat men dan wel naar mogelijkheden zou gaan zoeken en die ook zou vinden. “Waarom dan niet voor kerktelefoon?” is mijn tegenvraag.
Vaak ook wordt je wat vreemd aangekeken als je praat over kerktelefoon. Men kan toch ook diensten via de radio en de televisie volgen. Dat kan inderdaad uitstekend maar kerktelefoon geeft een binding met de eigen kerk. De kerk waar men jaren de dienst heeft bijgewoond. De kerk waar men vertrouwd is geraakt met de liturgische vormen die gehanteerd worden. De kerk waar men jaren zelf heeft meegezongen met de psalmen en gezangen. De kerk waar men zich vaak vele jaren thuis gevoeld heeft. De kerk ook waar men van op aan kan als er problemen zijn, waarvan dan de predikant, pastoor, pastoraal werker, ouderling of diaken langs komt. Kortom de kerk waar je deel van uitmaakt. Dat is toch niet mogelijk met radio of televisie. Hoe goed al deze uitzendingen ook zijn. De nieuwe systemen bieden ook zoveel meer flexibiliteit en daar moet men nog aan wennen. Er zijn nog steeds kerken waar na afloop van de dienst een bandje wordt gebracht bij de mensen thuis. Voor de nieuw mogelijkheden hoeft u niet meer 2 maanden te wachten tot het gerealiseerd is door KPN. U neemt een ontvanger mee, sluit deze aan en de luisteraar kan de dienst volgen. Als iemand uit het ziekenhuis komt dan kan hij of zij direct 's zondags naar de kerkdienst luisteren. Dan gaat u toch geen cassettebandjes meer rondbrengen? Dit gebeurt door vrijwilligers of ze nu wel of geen ambtsdrager zijn. Gebruik vrijwilligers ook in de kerk liever daarvoor waar u ze echt voor nodig heeft maar niet meer om bandjes rond te brengen. Dat er bij kerken bandjes worden gemaakt zodat men in de loop van de week de preek nog eens kan beluisteren dat is een goede zaak maar a.u.b. geen bandjes meer als een surrogaatkerkdienst rondbrengen. Die tijd moeten we nu echt achter ons laten.
Gelukkig geldt dit niet voor de leden van de LOK, u heeft immers kerktelefoon en u bent dus overtuigd van het nut er van. Laat het dus niet versloffen en houdt het in stand. De nieuw ontwikkelde mogelijkheden zijn in bijna alle situaties goedkoper dan het oude systeem van KPN, ze zijn zeker flexibeler.
In dat kader wil ik ook opmerken dat kerktelefoon niet alleen gezien moet worden als vervanging van alle kerkdiensten. Het kan ook een aanvulling zijn. Ik ben onlangs het voorbeeld tegengekomen van een streekgemeente waarbij een oudere heer in een ander dorp woonde dan waar de kerk staat. Deze heer wordt op zondag keurig door iemand anders opgehaald om mee te gaan naar de eigen kerk en natuurlijk ook weer thuis gebracht. Voor diensten op andere dagen bleek dit bijna niet mogelijk te zijn. Deze heer heeft nu kerktelefoon en kan nu op de andere dagen van de week toch alle activiteiten, zoals zangavonden en bijbellezingen in de eigen kerk blijven volgen. Ik vind dit een heel mooi voorbeeld wat met kerktelefoon/kerkradio mogelijk is. Gebruik kerktelefoon als aanvulling, zeker bij de nieuwe alternatieven is dit heel goed mogelijk. U betaalt bij de intranetontvangers of internetontvangers alleen de telefoonkosten van de werkelijk geluisterde minuten. In het voorbeeld komt dit neer op ongeveer € 4,50 per maand aan daadwerkelijke kosten. Veel lager dan het huidige abonnement van € 16,50 per maand. Ik roep u dan ook op om hier eens aan te denken en vooral maak dit bespreekbaar binnen uw eigen kerkbestuur.

Kortom laten we ons in blijven zetten voor kerktelefoon/ kerkradio. U in de gemeente en de LOK voor u bij alle leveranciers en organisaties die er mogelijk mee te maken hebben. Als wij u ergens mee kunnen helpen laat het dan weten.

Met vriendelijke groeten,
Jan Huls (Voorzitter)