|
Van de bestuurstafel.
Aan onze ledenvergadering hebben wij het thema gegeven: Nieuwe technieken kerktelefonie uitontwikkeld, LOK gaat door! Wij zijn namelijk van mening dat de LOK ook na invoering van de nieuwe technieken nog steeds een hele belangrijke rol kan vervullen voor kerktelefoon. In de ALV zullen wij daar op terug komen als bestuur.
Er is veel gebeurd in het afgelopen jaar en dat kunt u lezen in de verschillende jaarverslagen. In het verslag van de secretaris ook aandacht voor het functioneren van sIKN. Wij hebben twee leden in het bestuur van de sIKN die daarin zitting hebben zonder last of ruggespraak. Dit houdt in dat zij niet steeds voor het nemen van een besluit eerst de LOK hoeven te raadplegen. Zij hoeven zich ook niet in onze richting te verantwoorden maar het is wel goed dat u op de hoogte blijft van alles.
In het verslag van de penningmeester en ledenadministratie kunt u lezen dat de groei er enigszins uit is. In dit kader maken wij ons zorgen over het feit dat kerken hun lidmaatschap beëindigen omdat ze nu van nieuwe technieken gebruik maken. Ik denk dat dit niet terecht is, immers het maakt voor ons niet uit of u nu wel of geen gebruik maakt van welke techniek of wel bedrijf dan ook. Als u vragen heeft op het gebied van kerktelefonie dan kunt u bij ons terecht. Laten wij het begrip kerktelefoon niet verwarren met de fysieke telefoonlijn.
Uit het verslag van de rayonvertegenwoordiger en technische commissie blijkt dat er nog steeds veel te doen in de ondersteuning van de leden. Ook tijdens onze aanwezigheid op de Protestantse Kerkdag in Utrecht is gebleken dat veel bestuurders van kerken naar onze mening onvoldoende aandacht besteden aan kerktelefoon. Velen vinden een bandje een goed alternatief. Op 23 april zal er in Zwolle door de Raad van Kerken weer een Kerkendag worden georganiseerd en wij zullen daar met een stand aanwezig zijn. Ook dan zullen we proberen kerktelefoon onder de aandacht te brengen van de leden van verschillende kerken. Ondergeschikt daaraan is de rol die de LOK daarin speelt. Onze zorg gaat in de eerste plaats uit naar de mensen die door omstandigheden de kerkdienst niet meer in hun eigen kerk kunnen volgen. Zij voelen zich nog wel betrokken en dan is kerktelefoon, op welke manier dan ook, een schitterend fenomeen om ze bij de eigen lokale kerk betrokken te houden. Nieuwe technieken bieden meer mogelijkheden om dit te doen maar maak er dan ook gebruik van.
In de afgelopen tijd hebben we ook afscheid moeten nemen van Mart Kramer. Mart heeft om gezondheidsredenen zijn activieteiten voor de LOK moeten stoppen. Hij was, zoals ik het wel eens noem, besmet met het kerktelefoonvirus. Hij wist er echt heel veel van af en hij heeft ook aan de wieg gestaan van de nieuwe ontwikkelingen. Mart was lid van de commissie vernieuwing techniek LOK die indertijd heeft bedacht dat er een hybride systeem moest komen. Een systeem met één zender in de kerk en dan verschillende transportmedia om het signaal thuis te krijgen. Wat er nu wordt gerealiseerd benaderd dit enigszins maar net niet helemaal.Daarnaast heeft Mart al een hele belangrijke bijdrage geleverd aan onze nieuwe handleiding. Hij heeft de bouwstenen aangedragen en het casco gebouwd. Het moet nu nog afgewerkt worden. Wij zullen Mart missen op de bijeenkomsten maar wij zijn hem dankbaar voor alles wat hij de afgelopen jaren voor Kerktelefoon heeft betekend. Ongetwijfeld zullen we nog wel eens een reactie van hem krijgen naar aanleiding van het een en ander.
Uit de agenda blijkt dat ook de functie van secretaris vacant is. Jaap Post heeft gemeend dat hij deze functie moest neerleggen omdat hij naast het werk van de LOK ook secretaris is van de sIKN en van sIKN Beheer. Dit vraagt erg veel tijd. Daarnaast willen we voorkomen dat kerken bij LOK en sIKN steeds dezelfde mensen tegenkomen. Een reden waarom ik zelf besloten heb mijn activieteiten voor sIKN te stoppen. Ik zal nog anderen inwerken en daarna zal ik me ten aanzien van kerktelefoon alleen nog bezig houden met de LOK. Door mijn werkzaamheden voor sIKN kwam dit wel eens in het slop. Ook zijn er kerken en bedrijven die menen dat sIKN en LOK hetzelfde zijn. Naar mijn mening is dit beslist niet zo.
Een en ander houdt wel in dat wij op zoek zijn naar een nieuw bestuurslid die tevens de functie van secretaris op zich wil nemen. Verder zoeken wij mensen die willen helpen de nieuwe handleiding af te ronden. Het casco is gereed maar het is nog niet zover dat wij het kunnen gaan uitgeven. Ook zijn wij op zoek naar mensen die kennis hebben van digitale technieken en de nieuwe technieken voor kerktelefonie. Het wordt tijd dat het bestuur met nieuwe mensen wordt aangevuld. Ik roep u bij deze op om bij u zelf te rade te gaan of in uw omgeving eens goed rond te kijken. Voor details zie elders in dit blad.
Graag tot ziens op de ALV op 2 april in Nijkerk,
Jan Huls
|