|
ANTIEK OF TECHNIEK ???????
ALLEEN OREN OF HOREN ???????
Je hoort mensen vaak zeggen: ”Waar zijn we nou eigenlijk helemaal mee bezig” Meestal leiden dan de (misschien) goedbedoelde oplossingen tot een discussie in neergaande spiraal. Het is ook allemaal niet zo gemakkelijk in ons landje en in de rest van de wereld. Ho !!!, laten we voorop stellen dat we over het algemeen niets te klagen hebben, vergeleken met landen waar mensen echt in nood zijn. Het is daarom goed om positief te denken en de opgaande spiraal te pakken zien te krijgen, door altijd maar te zoeken naar verbetering.
Een feit is echter dat de gemiddelde leeftijd van kerkgangers steeds hoger komt te liggen. Een gevolg daarvan is weer dat mensen steeds minder goed kunnen horen.
En dat beste mensen, is een sluipend proces. Meestal hebben de mensen het bij het ouder worden niet in de gaten dat ze zo vaak moeten vragen:” Wat zegt u?” Ziet u het al voor u, iemand die in de kerk vlak vóór u zit met een hand achter het linker oor en dan aan de voorganger vraagt om de laatste zin even te herhalen? Als je ouder wordt ben je natuurlijk nog niet antiek maar we mogen ontzettend blij zijn met de mogelijkheden van de hedendaagse techniek. Het normale horen gaat meestal nog wel, maar er ontstaan problemen met het verstaan. Het tot je laten doordringen van woorden. Om het maar even populair te zeggen, het duurt soms wel even voor het kwartje valt. Je hebt meer tijd dan vroeger nodig om dingen te begrijpen en te verstaan. Men schrijft dat vaak toe aan geheugenverlies, maar dat is bij minder goed kunnen horen vast niet aan de orde. Kijk, als je tegenover iemand zit in een hele rustige, gedempte omgeving en je kunt iemands mond goed zien, dan valt dat verstaan wel een beetje mee. Nee, dan die verjaardagen met zoveel kwekkende mensen en die bruiloften met die harde en zware muziek, maar ook die kerk met zijn hartstikke verouderde of slechte geluidsinstallatie.
Al eens gedacht om naar een Audicien te gaan? Soms moet je wel even een afspraak maken, maar een gratis gehoortest zegt iets over je zelf. Gelukkig zijn er al heel veel mensen die deze stap hebben gemaakt en ze zijn dankbaar dat de techniek hen in staat heeft gesteld om met een persoonlijk hoortoestel weer héél véél te kunnen horen, maar meer nog door weer heel veel te verstáán. Bijna iedereen komt na aanschaf van een hoortoestel tot dezelfde uitspraak. “Had ik dit maar veel eerder gedaan.“
We hebben het nu wel even over Antiek en techniek gehad maar er is meer aan de orde in audioland. U zag bij de aanhef ook staan oren of horen. Enerzijds bedoelt als tekstaanhef, maar ook bedoeld om u opmerkzaam te maken. Het is doorgaans een (lastig) gebruik, dat kerkgangers van áchter uit de kerk de zitplaatsen opvullen. Dat betekent dat wanneer een spreker ook nog eens op een verhoogd koorgedeelte of op een hoge preekstoel staat, er sprake kan zijn van een behoorlijke afstand tussen spreker en luisteraars. Vroeger werden klankborden toegepast en moesten voorgangers leren om heel langzaam en theatraal te spreken. Gelukkig zijn er nu perfecte kerkgeluid systemen. U die uw oren open heeft om te kunnen verstaan, mag verwachten (eisen) dat het geluid van vóren vandaan komt, dus uit de richting van de spreker en niet van boven, van opzij, of van achteren. Dit is toch onnatuurlijk?
U zou eens moeten weten, hoe vaak tegen deze regel wordt gezondigd (nou ja wordt ingegaan.) Kortgeleden nog meegemaakt dat er geluidsboxen in de kroonluchters van een kerk waren gehangen. Niet “”Bose “”worden hoor, maar het waren uitstekende boxen voor huiskamer gebruik. U mag óók verwachten dat het geluid goed verstaanbaar is en er een uitstekende en evenwichtige geluidsdruk is in de hele kerk. Absoluut géén rondzingen en géén echo en wat heel belangrijk is een goed zicht op het gezicht van een spreker. Meestal wordt de bijbel op de preekstoel of tafel wel goed verlicht, maar wordt het gezicht van de spreker ook goed verlicht? Ook de mimiek en de gezichtsuitdrukkingen horen bij spraakverstaanbaarheid.
Volgens mij is veel van het bovenstaande u wel bekend, maar om daar op een kerkelijke vergadering eens over te praten, dat valt wel eens niet mee door de lange agenda. U zou natuurlijk dit stukje eens kunnen kopiëren en dit aan anderen laten lezen. Het is natuurlijk ook mogelijk om de prioriteitsgrenzen te verleggen. We moeten blij zijn met de mensen die nu nog in de kerk komen of luisteren via de Kerkradio en u lezer, bent mede de aangewezen persoon om hieraan een bijdrage te kunnen leveren. Onze (oudere) en soms minder goedhorende kerkmensen hebben daar RECHT op. Hoe te beginnen? Bel een rayonvertegenwoordiger. U behoort toch niet tot de groep die vindt dat het uw tijd maar moet duren? Aan het begin staat” Waar zijn we nou helemaal mee bezig” Nu het antwoord is : Werk door middel van de mogelijkheden der techniek aan een goede verstaanbaarheid in uw kerk.
Jan de Vries
|