|
Van de bestuurstafel.
Het bestuur kijkt terug op een geslaagde Algemene Ledenvergadering. Niet alle leden waren aanwezig maar het gaat toch ook niet om het getal maar meer om de betrokkenheid van de aanwezigen op zo'n bijeenkomst.
We hebben moeten uitwijken naar een andere locatie maar wij zijn als bestuur van mening dat dit goed uitgepakt is. Het zou mogelijk voor de leveranciers wat prettiger zijn geweest als er iets meer ruimte zou zijn geweest maar aangezien in Nijkerk voor iedere zaal apart huur betaald moest worden, hebben we daarvan afgezien. Daarbij kwam nog dat de belendende zalen al lang tevoren besproken waren en het alternatief lag aan de andere kant in het gebouw. Naar onze mening zou er dan een te grote scheiding zijn geweest tussen de beide zalen. De lunch was verder uitstekend verzorgd en voor zover wij als bestuur hebben kunnen constateren heeft het u ook goed gesmaakt. Op deze plaats is een woord van dank aan de voorbereidingscommissie zeker op zijn plaats.
Nu gaat het op een ledenvergadering in de eerste plaats om het reilen en zeilen van de organisatie waar men lid van is. Het verslag van het huishoudelijk gedeelte zult u aantreffen in het septembernummer. Voor de mensen die niet aanwezig waren kan ik wel vast meedelen dat de aanwezige leden ingestemd hebben met de contributieverlaging naar € 25,00 per jaar.
Degene die aanwezig waren hebben de unieke mogelijkheid gehad om verschillende aanbieders van nieuwe kerkomroep met elkaar te vergelijken en in het middagprogramma werd door de diverse leveranciers nog het een en ander nader toegelicht.
Vacature secretaris.
Zoals op de agenda voor de ALV was vermeld heeft de heer Jaap Post zijn functie als secretaris LOK neergelegd. Hij blijft nog wel lid van het Algemeen Bestuur. Zoals ik op de ALV heb aangegeven moet je zo'n besluit in een vrijwilligersorganisatie respecteren. Voor de vergadering had zich niemand gemeld die deze taak op zich wil nemen en voorlopig zal ik naast het voorzitterschap tevens als wnd secretaris fungeren. Ik hoop echter wel dat er snel iemand zich aanmeldt om deze taak op zich te nemen. De oproep treft u in dit nummer weer aan. Het is niet zo dat u wekelijks uren bezig bent met het afdoen van post en het beantwoorden van brieven. Dat valt allemaal best mee. De secretaris is ook lid van het Dagelijks Bestuur en geeft daarmee sturing aan de richting die de LOK opgaat. Het is daaarom goed dat er in het DB drie personen zitten zodat er van een goede gedachtenvorming en sturing van de LOK sprake kan zijn. Het DB is in een aantal opzichten ook het gezicht van de LOK naar buiten toe. Als u zich betrokken voelt bij kerktelefoon, u wat tijd beschikbaar hebt en iets voor de LOK en haar leden wilt betekenen, neemt u dan met mij contact op.
In het maartnummer werd ook melding gemaakt dat wij met ingang van volgend jaar een nieuwe penningmeester / ledenadminstrateur zoeken. Wij zijn heel blij dat daarvoor iemand zich heeft aangemeld en de heer Joop Wouda zal hem het komend jaar wegwijs maken binnen de LOK. Ik hoop dat hij volgend jaar er nog steeds zo over denkt en zich verkiesbaar stelt.
Uitzenden via de ether.
In de afgelopen maanden zijn al ruim 100 kerken begonnen met uitzenden via de ether. Een aantal daarvan heeft inmiddels een waarschuwing gehad van Agentschap Telecom (AT) omdat men ook muziekuitzendingen verzorgde of het geluid van een radiozender doorgaf op de toegewezen frequentie. Dit is dus niet toegestaan. Om te mogen uitzenden via de ether is het bestuur sIKN afgelopen twee jaar heel druk in overleg geweest met vertegenwoordigers van AT. Er is heel wat overedingskracht nodig geweest om de ruimte in de ether voor kerktelefoon beschikbaar te krijgen. Daarnaast heeft men aan juristen moeten aantonen dat er niet van omroepactivieteiten sprake was. Wat dat betreft mijn petje af voor de energie die de bestuursleden van sIKN daarin gestoken hebben. Maar het resultaat mag er dan ook zijn. Een en ander heeft geresulteerd in ruimte in de ether om kerkdiensten te mogen uitzenden waarbij de kosten voor de kerk beslist acceptabel te noemen zijn. Toen het bestuur sIKN hierin was geslaagd waren er natuurlijk ook anderen die van de geboden ruimte in de ether gebruik gingen maken. sIKN is dan ook niet meer de enige aanbieder van de mogelijkheid om kerkdiensten via de ether uit te zenden. Dat zijn nu eenmaal de consequenties van de vrije markt zoals we die in Nederland kennen. Maar ook in dit kader beloven leveranciers wel eens dingen die ze niet waar kunnen maken.
In het Nationaal Frequentieplan 2005 staat een en ander als volgt verwoord op pagina 13.
3.1 Veranderingen ten opzichte van het NFP2002 ; 5e aandachtspunt:
De banden 148-149,9 en 153-154 MHz werd mede bestemd voor kerktelefonie. Kerktelefonie is bedoeld voor het draadloos distribueren van kerkdiensten en bijeenkomsten van religieuze aard van lokale kerkgenootschappen op geestelijke grondslag ten behoeve van lokale ontvangst door bij die genootschappen aangeslotenen; met name voor aangeslotenen die door omstandigheden, zoals ziekte of ouderdom, niet in staat zijn om de dienst zelf bij te wonen.
Kerktelefonie is een beperkte vorm van landmobiele communicatie waarbij sprake is van geluidsdistributie die éénzijdig van karakter is. Doelmatig ethergebruik vordert echter een beperking van het toepassingsbereik Andere toepassingen van draadloze geluidsdistributie vallen dan ook buiten het bereik van het begrip kerktelefonie.
Tot zover het NRF2005. Eenvoudig gezegd mag u dus uitzenden via de ether als er sprake is van een kerkdienst of een religieuze bijeenkomst. Muziekprogramma's vallen daar dus niet onder. In dat kader bent u dan ook afdracht verplicht aan BUMA/STEMRA. Behalve bij de ether zult u ook bij de andere alternatieven (kabel en internet/intranet) hier rekening mee moeten houden. Het bestuur van de LOK kan zich dan ook heel goed verenigen met het standpunt van AT en roept u op alleen gebruik te maken van de ether voor het uitzenden van kerkdiensten of andere bijeenkomsten van religieuze aard. Indien u zich niet houdt aan de aanwijzingen van AT dan loopt u het risico dat uw vergunning wordt ingetrokken.
Verstrekking ethervergunningen.
Zoals gemeld zenden ruim 100 kerken al uit via de ether. In de zuidelijke grensregio is nu echter toch schaarste ontstaan. Dit wordt veroorzaakt doordat ook België van dezelfde frequentie gebruik maakt. AT is nu druk doende om alsnog meer ruimte beschikbaar te krijgen voor kerktelefonie. Op een eerste brief hebben de collega's uit Belgie niet gereageerd vandaar dat men nu druk in de weer is om op een andere manier tot verdere afspraken te komen. Dit vergt echter tijd. Het is natuurlijk niet leuk dat u moet wachten en merkt dat andere kerken in de regio al uitzenden. Het is echter iets waar wij als LOK geen invloed op kunnen uitoefenen. Ook de leveranciers kunnen hier geen verandering in aanbrengen. U zult helaas moeten wachten hoe jammer dit ook is. Weest u er echter van overtuigd dat iedereen zijn/ haar best doet om zoveel mogelijk ruimte in de frequentie beschikbaar te krijgen.
Naamsbekendheid kerktelefoon.
Een belangrijk aandachtspunt voor het bestuur is bekendheid te geven aan de nieuwe vorme van kerktelefoon omdat wij van mening zijn dat veel kerken er nog geen of niet juist gebruik van maken. In dat kader waren wij met een stand aanwezig op de kerkendag op 23 april in Zwolle. Samen met sIKN hadden wij een stand ingericht en hebben wij veel mensen informatie kunnen geven over kerktelefoon in het algemeen en de nieuwe vormen in het bijzonder. Als u op de hoogte bent van bijeenkomsten waarbij het zinvol is dat kerktelefoon onder de aandacht wordt gebracht van bezoekers, laat het ons dan even weten. Wat in dat kader ons wel opviel, dat er verder geen bedrijven of organisaties waren die met geluid in kerken of kerktelefoon bezig zijn Joop Wouda en ik waren daar namens de LOK aanwezig en wij kijken er met een tevreden gevoel op terug.
Ik wens iedereen nog een prettige vakantie toe in de hoop dat we weer met nieuwe energie aan het volgende kerkelijk seizoen kunnen beginnen.
Jan Huls, voorzitter.
|