Verslag van de discussie met voorzitter Doornenbal van de sIKN tijdens de ALV 2005
In dit artikel wordt in het kort verslag gedaan van de discussie over de presentatie van de heer M. Doornenbal, voorzitter van de sIKN. De discussie is gerangschikt naar onderwerp. Op enkele punten is de beantwoording iets aangevuld.
Offerte opvragen bij sIKN
Een van de aanwezigen stelt een vraag omtrent het uitblijven van een offerte op hun offerte-aanvraag bij sIKN. Aangegeven wordt dat sIKN betreurd dat er soms in het offerte traject fouten optreden. Om dit soort fouten te voorkomen heeft sIKN het offerte traject nogmaals doorgenomen en zal van elke offerte aanvraag een kopie naar het Hoofd Bedrijfsbureau gaan die wekelijks controle heeft op de behandeling van de offerte-aanvragen.
Contacten sIKN met UPC
Dhr. Doornenbal geeft aan dat sIKN voor het kunnen leveren van de kabel-oplossing in een deel van Nederland gaat samen werken met kabelbedrijven. Een van de aanwezigen vraagt zich af of UPC wel een betrouwbare partij is gezien de huidige berichtgeving in de pers. sIKN heeft nu reeds langere tijd contact met UPC en in die tijd is wederzijds vertrouwen ontstaan. UPC wil graag vanuit de gedachte van maatschappelijk verantwoord ondernemen ook sIKN van dienst zijn bij het leveren van een kabel-oplossing. Zodoende wil UPC bijdragen aan een betaalbare kerktelefoon-oplossing voor de ouderen en zieken in Nederland.
Testen Kabel-oplossing Essent
sIKN heeft in de afgelopen maanden testen uitgevoerd bij Essent. Een aanwezige die betrokken is bij de kabel-installatie te Hoogeveeen vraagt zich af wat er nog getest moest worden aangezien gemeente Hoogeveen reeds jaren zeer tevreden gebruik maakt van een Orbitron systeem op het in Hoogeveen aanwezige Essent netwerk. Dhr. Doornenbal legt uit dat dit Orbitron systeem slechts 7 kerken kan bedienen en dat die opstelling van Essent veel lokale apparatuur vereist bij vele kopstations. Essent heeft gekozen het aantal kopstations te verminderen en daardoor het bereik per kopstation te vergroten. Dat vereist ook dat de apparatuur van sIKN meer kerken kan bedienen, door het bedrijf Istreme, waar sIKN mee samenwerkt, kunnen 80 kerken per kopstation bediend worden. Dat betekent dat ook meer luisteraars, op grotere afstand tot de kerk, naar hun kerk kunnen luisteren. Vanwege het toepassen van nieuwe apparatuur dient er opnieuw getest te worden.
ADSL in de kerk
sIKN gebruikt voor de kerkzenders een ISDN-lijn om verbinding te maken met het centrale systeem. Waarom wordt er niet bijvoorbeeld ADSL gebruikt? ADSL heeft namelijk een vast tarief en er behoeft niet afgerekend te worden op verbruik (lees telefoontikken). Er is door sIKN een keuze gemaakt voor ISDN omdat de kwaliteit van de goedkopere ADSL producten in de praktijk niet voldoende blijken te zijn om gedurende langere tijd (meer dan 60 minuten tot 120 minuten) ongestoord geluid door te geven. Dit vertaalt zich in het 'verliezen' van delen van de kerkdienst die door alle luisteraars van die kerk worden ervaren. Er zijn business ADSL-oplossingen mogelijk, doch dan komt de maandprijs dicht bij de € 180,--. De telefoonkosten van ISDN blijken veel lager te zijn.
Groei sIKN
Een van de aanwezigen geeft aan blij te zijn zoveel positief nieuws te horen van en over sIKN. Hij wil sIKN wel waarschuwen niet ten onder te gaan aan eigen succes. sIKN is zich zeer bewust van dat risico en heeft daarvoor reeds de noodzakelijke maatregelen getroffen of is die aan het treffen. Zo is een full-time Hoofd Bedrijfsbureau aangetrokken die in de eerste maanden van haar werk reeds veel op gebied van organisatie en processen gerealiseerd heeft. Tijdens de start en eerste groeispurten is er vooral aandacht geweest voor het bouwen en realiseren van de technisch beste oplossing voor de laagste prijs. Nu de een na de andere technologie uitleverbaar is, richt sIKN zich ook sterk op (het verbeteren) van de interne organisatie. Wij danken voor de opmerkzaamheid en nemen de waarschuwing ter harte.
Levertijd van sIKN
Er werd geïnformeerd naar de levertijden van sIKN. De levertijd is uitermate kort. Immers, sIKN heeft een voorraad van apparatuur en kan dan ook uit voorraad leveren. Zo is sIKN in staat om een nalevering van extra ontvangers binnen enkele uren gerealiseerd te hebben. Voor de installatie van de zender (de eerste levering) worden afspraken gemaakt met de kerk. Daarbij wordt binnen twee weken, nadat de kerk gemeld heeft dat zij instalatie-gereed is, de installatie uitgevoerd.
Continuïteit sIKN met de vele vrijwilligers
sIKN is een stichting van kerken en voor kerken sinds haar oprichting door CIO-k en LOK, en werkt met veel vrijwilligers. Gevraagd wordt of dat geen risico voor de continuïteit met zich meebrengt. Binnen sIKN heerst het credo, wel vrijwillig, niet vrijblijvend. Alle vrijwilligers zijn zeer sterk betrokken bij sIKN en zetten zich maximaal in voor het uitvoeren van de werkzaamheden waar zij zich voor hebben opgegeven. Er wordt met veel vrijwilligers gewerkt waardoor én de (vrije tijd)belasting laag is én bij uitval van een vrijwilliger niet direct capaciteits- en/of continuïteitsproblemen ontstaan. Verder is er een bedrijfsbureau met betaalde krachten. Zo worden operationele diensten niet ondergebracht bij vrijwilligers maar bij betaalde medewerkers of professionele leveranciers. Bij het kiezen van de leveranciers is ook de (verwachte) continuïteit van de leveranciers meegenomen in de besluitvorming om met een leverancier samen te werken.
Kabeloplossing in Waddinxveen
Vanuit Waddinxveen wordt een vraag gesteld omtrent de specifieke kabelsituatie in Waddinxveen. Dhr. Doornenbal zegt dat er reeds een eerste contact is geweest met Waddinxveen om de overgang van het bestaande kabel-netwerk naar het nieuwe kabel-netwerk te bespreken. Specifieke regionale of plaatselijke problematieken kunnen met een van de adviseurs en/of leden van het bestuur van sIKN besproken worden. Om een afspraak te maken kan contact opgenomen worden met sIKN op tel: 0348 - 41 09 07 of via email info@sikn.nl
Geluidssignaal digitale telefonie oplossing
Er wordt door een gebruiker aangegeven dat soms het geluidssignaal van de ontvanger (in dit geval de KWR, digitale telefonie) zwak is. Bij gebruik van een eigen versterker wordt vervolgens het volume van het luisterkastje op maximaal gezet wat niet altijd de kwaliteit van het signaal ten goede komt. In zijn antwoord wijst dhr. Doornenbal er op dat de sterkte van het ontvangen signaal afhankelijk is van een aantal factoren. Zo moet de geluidsapparatuur in de kerk voldoende volume leveren aan de kerkzender. Het LOK is een partij die deskundige mensen op gebied van geluidsinstallatie in kerken heeft (rayon-vertegenwoordigers) die tevens kunnen meten of het geluidsignaal naar de kerkzender goed is.
Kerkomroep en Buma Stemra
sIKN heeft met Buma Stemra geen regeling behoeven te treffen. De kerk is het aanspreekpunt van Buma Stemra, sIKN levert slechts de technische mogelijkheid uitzendingen verder te verspreiden dan de kerkmuren. Voor het uitzenden van muziek en zang in kerkelijke diensten en samenkomsten is door de gezamenlijke kerken een afspaak gemaakt met Buma Stemra en een landelijk afdracht geregeld voor alle kerken. Kijk bijvoorbeeld op www.pkn.nl/kerkmuziek/site/uploadedDocs/auteursrecht2.htm
Daan van Heteren.
|