|
Van de bestuurstafel.
De meeste lezers zullen nu de vakantie wel achter de rug hebben. In veel kerken wordt er gewerkt met een startweekend om aan alle activiteiten weer aandacht te schenken. Kerkdiensten en kerktelefoon kennen geen vakantie, dat gaat het hele jaar door. Maar toch is het goed om dan nu maar weer de puntjes op de i te zetten en er voor te zorgen dat iedereen weer betrokken is bij het kerkelijke leven.
In de achterliggende periode is het niet stil geweest op kerktelefoongebied. Er is wat publiciteit geweest over de omvang van de ontwikkelingen op digitaal gebied. Naar aanleiding van de vorige Kerktelefoonnieuws is het bestuur benaderd door het Friesch Dagblad en hier heeft een heel goed artikel in gestaan. Naar aanleiding hiervan is er ook een artikel verschenen in De Telegraaf, het gevolg was dat mensen op vakantie in het buitenland op de hoogte bleven van de recente ontwikkelingen. Verder is er in diverse bladen aandacht besteed aan het feit dat er kerken niet op de juiste wijze gebruik maken van de toegewezen etherfrequentie. Een behoorlijk aantal kranten had hierover een bericht opgenomen. Ik hoop dan ook dat alle kerken nu voldoende gewaarschuwd zijn zodat ze niet hun vergunning kwijtraken.
Naast dit alles is het bestuur druk doende om kerktelefoon onder de aandacht te brengen bij kerkbestuurders.
Zoals u elders in het blad kunt lezen, is sIKN nu zover dat de kabeloplossing daadwerkelijk kan worden ingevoerd. Eindelijk is het dan zover dat het idee van de commissie vernieuwing techniek gerealiseerd wordt. Vanaf deze plaats wil ik alle mensen die daaraan de afgelopen tijd hard gewerkt hebben een compliment maken. Er is door de vrijwilligers veel vrije tijd gebruikt om dit te realiseren samen met de mensen van het bedrijfsbureau en de leveranciers.
Er worden door sIKN in dit kader ook een aantal informatie-avonden gehouden in het land en als het goed gegaan is dan bent u daarvoor uitgenodigd. Ik hoop dat velen van u hiervan gebruik gemaakt hebben en mogelijk ook tot aanschaf van dit systeem zullen overgaan.
Bij de metingen die in de kerken worden verricht door de leden van de Technische Commissie wordt ook de ringleiding gemeten en worden er zo nodig adviezen gegeven. Naar onze mening kan een kerk niet zonder een goede ringleiding Als bestuur van de LOK zijn wij daarom nu ook in gesprek met de Nederlands Vereniging voor Slechthorenden (NVVS). De NVVS keurt alle openbare gebouwen en geeft het bekende blauwe bordje af als de ringleiding aan de eisen voldoet. Opzet van de gesprekken is dat er straks na een meting ook een bordje uitgereikt kan worden dat de ringleiding aan de normen voldoet zonder dat dan ook de NVVS nog eens een keer bij u langs moet komen. De eerste gesprekken zijn geweest en de indruk is dat we er uit gaan komen. Wij houden u hierover op de hoogte.
Al enkele maanden roepen wij u op om zich kandidaat te stellen voor de functie van secretaris van de LOK. Tot op heden echter zonder resultaat. Ook in dit nummer is de oproep weer opgenomen. Als u zelf niet wilt of kunt dan weet u mogelijk wel iemand anders die hiervoor geschikt is. Benadert u betrokkene dan eens en probeer hem of haar te overtuigen. Wij zitten er met smart op te wachten. Het is niet veel werk maar het kan wel eens handig zijn om wat taken onderling te verdelen. Daarnaast is het ook belangrijk dat in het Dagelijks Bestuur (DB) en Algemeen Bestuur (AB) ideeën getoetst kunnen worden aan de mening van een ander. In het AB lukt dat heel goed want daar zitten een aantal mensen maar het DB bestaat nu maar uit 2 personen.
Verder vindt u in dit nummer een artikel over de stand van zaken met betrekking tot beeld en geluid vanuit de kerk bij de mensen thuis. Een ontwikkeling die niet stil staat. Mogelijk hebt u ook alle publiciteit gevolgd over het uitzenden van voetbalwedstrijden. Als kerken kunnen we wat dat betreft meeliften met die technische ontwikkelingen.
Jan Huls
|