|
Artikel uit het Friesch Dagblad, dinsdag 5 juli 2005
Landelijke Organisatie Kerktelefoon:
'Kabel vervangt kerktelefoon'
Leeuwarden - Zo'n duizend kerken in Nederland hebben
het oude systeem van kerktelefonie inmiddels vervangen
door een nieuw systeem van intranet/internet of
uitzenden via de ether. Nog enkele jaren en dan is
de 'oude kerktelefoon' waarschijnlijk verleden tijd.
Dat verwacht de Landelijke Organisatie Kerktelefoon.
De toekomst wordt de kabel.
De kerktelefoon kwam in 1998 volop in het nieuws toen bekend werd dat aanbieder KPN Telecom de prijs van een maandabonnement vervijfvoudigde (van 7 naar 36 gulden). Er kwam een offensief van de kerken, de LOK en zelfs de politiek bemoeide zich met de kerktelefonie.
Uiteindelijk kwam er een oplossing doordat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ging meebetalen aan een stichting die werkte aan een systeem dat de kerktelefonie op termijn moet vervangen. De stichting Intermediair Kerkomroep Nederland (sIKN) kwam met drie alternatieven voor kerktelefonie: via kabel, ether of intranet/internet. Ook commerciële bedrijven kwamen met goedkopere alternatieven.
Overgang
De LOK, de belangenorganisatie voor de kerktelefonie met ruim 850 kerken als lid, is volop bezig met het begeleiden van kerken bij de overgang van de oude techniek van kerktelefonie naar nieuwe systemen. Van de ruim zesduizend kerken in ons land hadden er voor de tariefsverhoging zo'n drieduizend een kerktelefoonaansluiting via KPN. Na de verhoging heeft de
helft - 1500 - het abonnement opgezegd. 'Er zijn eigenlijk maar twee redenen waarom je niet op een nieuw systeem overgaat als kerk. Ten eerste als je je gebouw afstoot, bijvoorbeeld vanwege een fusieproces. Daarnaast wanneer je verwacht dat het aantal potentiële luisteraars nul is,' aldus LOK-voorzitter Jan Huls.
Op den duur zal de oude kerktelefonie helemaal verdwijnen, is de verwachting. 'Dus of je nu of later de beslissing neemt om over te gaan, je zult er als kerkenraad toch eens over moeten praten.' Dat die beslissing in veel gemeenten nog is uitgesteld, komt volgens Huls doordat veel gemeenten in de Protestantse Kerk in Nederland momenteel bezig zijn met het plaatselijke fusieproces, en daarmee samenhangend de keuze voor welk kerkgebouw men behoudt voor de erediensten. 'Daarom stelt men een investering in nieuwe technieken uit.'
Met het oog op het ouderenbeleid binnen gemeenten vindt Huls het raadzaam om kerktelefonie toch spoedig te agenderen. Daarvoor werd vorig jaar al een publiciteitsoffensief gevoerd door LOK. 'De band met de plaatselijke gemeente via de kerktelefoon is heel
belangrijk. Het is niet alleen de kerkdienst die bij je in de kamer komt. Ook nog altijd het lijntje met de kerkgemeenschap waarbij je terecht kunt als er iets is. Een televisiedominee die 's zondags tot je komt via 'Hilversum' is wel heel mooi, maar hij komt niet bij je op bezoek.'
Ether
In de afgelopen maanden zijn ruim honderd kerken begonnen met uitzenden via de ether. Kerken die hierop overstappen, doen dat bijvoorbeeld uit praktische overwegingen: er is geen kabelaansluiting mogelijk in een bepaald gebied. Of op religieuze gronden, omdat de luisteraars uit principe geen televisie en dus geen kabel hebben.
Het uitzenden via de ether is wel aan strikte regels gebonden. Zo mag uitsluitend de kerkdienst of religieuze bijeenkomst worden uitgezonden. Muziekuitzendingen of andere 'omroepachtige activiteiten' zijn uit den boze.
Huls: 'Een aantal kerken heeft inmiddels een waarschuwing gehad van het Agentschap Telecom (AT) omdat men ook muziekuitzendingen verzorgde of het geluid van een radiozender doorgaf op de toegewezen frequentie. Dat is dus niet toegestaan.'
Om te mogen uitzenden via de ether is het bestuur van sIKN afgelopen twee jaar 'heel druk in overleg geweest met vertegenwoordigers van het AT'. Huls: 'Er is heel wat overredingskracht nodig geweest om de ruimte in de ether voor kerktelefoon beschikbaar te krijgen. Daarnaast heeft men kunnen aantonen dat er van omroepactiviteit geen sprake was.'
De kosten voor de kerk voor uitzending via de ether zijn 'beslist acceptabel te noemen': Probleem voor de toekomst is echter dat er een schaarste is aan frequenties. In de zuidelijke grensregio is dat al het geval. 'Dit wordt veroorzaakt doordat België van dezelfde frequentie gebruik maakt. Het Agentschap Telecom is nu druk doende om alsnog meer ruimte beschikbaar te krijgen voor kerktelefonie.'
De ether is een van de oplossingen maar zal niet toereikend zijn om alle kerken te bedienen. 'Als veel kerken in bijvoorbeeld Leeuwarden via de ether gaan uitzenden, loop je de kans dat voor kerken in de omgeving die mogelijkheid wegvalt omdat de frequenties op zijn.'
Waar zowel LOK als sIKN grote verwachtingen van hebben zijn de mogelijkheden van uitzending via de kabel. De ontwikkeling daarvan is nu in volle gang; koploper is Essent in de omgeving Zwolle. 'Op één kopstation kunnen dan wel 70 kerken worden aangesloten.' Ook Casema en UPC gaan nog dit jaar de kabelnetwerken beschikbaar stellen voor de kerkuitzendingen.
In het huidige tempo kunnen twintig kerken per maand worden aangesloten. Doordat het kabelnetwerk in ons land in verschillende handen is, is het netwerk verdeeld over verschillende 'kopstations'. Er wordt pas begonnen met het aanbieden en realiseren van kerktelefoon via het kabelnetwerk in een bepaald verzorgingsgebied zodra duidelijk is dat er voldoende aanvragen voor zijn van kerken.
|