KERKTELEFOONNIEUWS DECEMBER 2005:

Van de bestuurstafel.

Afgelopen weken is er nog al wat te doen over het vertrouwen dat mensen hebben in de politiek. Dit vertrouwen is nog nooit zo laag geweest. Er zijn partijen die menen dat door het invoeren van districtsverkiezingen dit zal veranderen. U krijgt dan de kans om een deel van de kamerleden rechtstreeks te kiezen. Per district een vertegenwoordiger in de Tweede Kamer.
In de statuten is vastgelegd dat de LOK een vereniging is en dat het bestuur bestaat uit provinciale vertegenwoordigers (later zijn ze rayonvertegenwoordigers genoemd) en een apart gekozen voorzitter. Op een gegeven ogenblik zijn er daarnaast ook nog aparte vertegenwoordigers geweest voor de grote steden. Opzet van deze structuur is van het begin af aan geweest dat door de rayonvertegenwoordigers contact werd onderhouden met de kerken in hun rayon waardoor de inbreng vanuit de lokale kerken ook optimaal zou kunnen zijn.
Sinds 1995 ben ik actief binnen de LOK en ik heb alleen maar rayonvertegenwoordigers zien verdwijnen en er maar weinig voor zien terug komen, met uitzondering van Zuid-Holland. Immers daar komen nu twee rayonvertegenwoordigers vandaan, een algemeen bestuurslid en de voorzitter. Nu is het bekend dat Zuid-Holland al van het begin af aan erg actief is geweest op het gebied van kerktelefonie.
Het verontrust mij in hoge mate dat het bestuur maar uit zo weinig mensen bestaat en dan ook nog veelal mensen met in hoofdzaak een technische invalshoek. Er zijn provincies waaruit geen enkele vertegenwoordiger in het bestuur is opgenomen. Dit zijn: Noord-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drente, Flevoland. In het algemeen gesproken kan dus gesteld worden dat tweederde van Nederland geen inbreng heeft in het bestuur van de LOK. De werkelijkheid is wel wat genuanceerder want de overblijvende bestuursleden hebben er steeds een stuk bijgenomen. Maar het is niet goed en met meer dan 800 kerken die lid zijn, moet dit toch anders kunnen. De LOK kan alleen goed functioneren als we gevoed worden door reacties vanuit de lidkerken. Als er mensen zijn die met enige regelmaat met elkaar om de tafel gaan zitten en dan afspraken kunnen maken die ten goede komen aan kerktelefonie in het algemeen en de leden in het bijzonder.
De taak van de rayonvertegenwoordiger is ook niet zo uitgebreid dat dit al uw vrije tijd opslokt. Meest in het oog springt het onderhouden van contacten met kerken in de provincie en voor zover mogelijk eventuele vragen beantwoorden die er zijn en adviezen geven. Om u te ondersteunen zijn er de leden van de technische commissie die zo nodig ook een meting kunnen uitvoeren maar ook op veel andere vragen wel een antwoord hebben. Verder is het van belang dat de rayonvertegen­woordiger de vergaderingen van het Algemeen Bestuur bijwoont, ongeveer 5 keer per jaar een middag.
Ik roep u dan ook op om nog eens te kijken of u niet wat zou willen betekenen voor de LOK. Als u zelf niet kunt, kan het zijn dat u nog wel iemand anders weet die dit zou kunnen doen. Ik roep speciaal de leden op die in de provincies wonen die nu niet vertegenwoordigd zijn. In de statuten staat ook gesteld dat het bestuur uit haar midden een secretaris aanwijst etc. maar dit is niet gelukt vandaar dat er nu al een paar keer een oproep is geplaatst maar ook hier zijn geen reacties op gekomen. Jammer want een vereniging kan niet goed functioneren zonder bestuur.
Maar genoeg verder over het eigen reilen en zeilen, het zal ongetwijfeld in de Algemene Ledenvergadering nog uitgebreid ter sprake komen. Ik hoop natuurlijk wel dat we dit dan op kunnen hangen aan de verkiezing van een aantal nieuwe bestuursleden.
De ontwikkelingen staan verder niet stil en in het bestuur is nu een discussie aan de gang over onze doelstellingen voor de toekomst. Doelstellingen duidelijk aan aanpassingen toe zijn. Een aantal leden heeft het afgelopen jaar haar lidmaatschap opgezegd omdat ze nu een andere vorm van kerktelefonie hebben gekozen dan de traditionele van KPN. Het is jammer dat zij op deze gronden een besluit nemen om uit te treden. De LOK is immers de organisatie geweest die al voor de verhoging van de tarieven op zoek was naar nieuwe mogelijkheden (Commissie Vernieuwing Techniek). Ook in de toekomst zal de techniek aan verandering onderhevig zijn. In dit nummer al vast een voorproefje over kerktelevisie waar Solcon op dit moment experimenten mee uitvoert.
De contributie kan naar mijn mening toch ook geen struikelblok zijn, door voor iets nieuws te kiezen kunt u meer besparen dan door het lidmaatschap van de LOK op te zeggen. In dit blad kunt u lezen dat er met de nieuwe oplossingen door de kerken enorm te besparen is in de kosten. In de exploitatie meer dan 10 euro per abonnee per maand. De investering in nieuwe oplossingen is daardoor in ongeveer 2 jaar terugverdiend. Waarom dan nog gewacht?
Ook kunt u in dit blad lezen dat er kerken zijn die op een andere manier oplossingen gevonden hebben voor de hoge abonnementskosten bij KPN. Zij maken dvd's aan voor de luisteraar thuis. Geen oplossing waar wij als LOK nu zo direct een voorstander van zijn. U bouwt weer iets op rond de vrijwilliger in de kerk. Dat is nu precies datgene wat wij bij invoering van nieuwe oplossingen willen voorkomen. Het moet plaatselijk zo min mogelijk werk opleveren.
Heel blij ben ik met de bijdrage van de heer Kramer uit Urk die laat zien dat nieuwe oplossingen ook tot gevolg hebben dat verschillende kerken gezamenlijk de schouders eronder zetten en op die manier iets moois realiseren op Urk en dat dit dan ook leidt tot meer verbondenheid. Ook blijkt dat nieuwe technieken, nieuwe mogelijkheden geven tot zelfs het luisteren naar de eigen vertrouwde kerk vanuit het buitenland. Tot slot nog een bijdrage over nieuwe oplsagmethodes.
Al met al redenen genoeg waarom ik nogmaals oproep nu toch eens besluiten te nemen want blijven wachten op steeds iets nieuws heeft als consequentie dat u nooit iets anders zult krijgen en altijd teveel zult betalen voor de huidige oplossing. Leveranciers zullen zich dan nog wel eens een keer achter de oren krabben voordat ze opnieuw investeren in nieuwe ontwikkelingen. Zij zullen eerst bestaande investeringen willen terugverdienen. Tegen de overheid roepen dat ze opnieuw subsidie moeten geven, heeft naar mijn mening ook geen zin als je niet eerst zelf je eigen zaken op orde hebt.
Natuurlijk ontbreekt in dit nummer ook niet een artikel van Jan de Vries die laat zien dat het niet altijd echt stil is in de kerk.
Dit is het laatste nummer van 2005 en vandaar dat ik u hierbij namens bestuur en leden van de technische commissie hele gezegende feestdagen wil toewensen en een heel goed 2006. De LOK staat ook het komende jaar weer voor u klaar om u te ondersteunen met adviezen op verschillende gebieden, al dan niet direct gerelateerd aan de kerktelefonie oude en nieuwe stijl.

Jan Huls