KERKTELEFOONNIEUWS DECEMBER 2005:

Dvd-dienst verdringt kerktelefoon in Drogeham.

Overgenomen uit Friesch Dagblad van woensdag 26 oktober 2005


De kerktelefoongebruikers van de hervormde gemeente in Drogeham kijken tegenwoordig heel modern naar dvd's van de zondagse kerkdienst.
Telefoonmaatschappij KPN maakte de kerktelefoon enkele jaren geleden fors duurder. Daarom bedachten kerkenraadsleden een goedkope oplossing. “Ik ben wel in voor een geintje, daarom dacht ik eerst aan een geheime zender”, zegt bedenker Thom Krol. De kerkenraad ging hier echter niet mee akkoord. Illegaal tenslotte. Internet was ook niet geschikt, want voor sommige ouderen is het lastig om hier mee om te gaan, zo werd gesteld. Een andere optie was het gebruiken van mobiele telefoons. In het weekeinde was het mogelijk om gratis te bellen. De oudere zou dan thuis ook met een mobieltje in de hand kunnen luisteren naar een dienst. Dit vond Krol ook een beetje gestuntel, daarom opperde hij het idee voor een dvd-opname.
Kerkenraadslid Krol had nog een camcorder in de kast liggen, die gebruiken ze nu om de dienst te filmen. Hij dacht dat de ouderen wel zouden sputteren toen ze de moderne dvd-speler met allerlei knopjes erop in huis kregen. “Ik ben zelf ook niet zo'n techneut.” Gelukkig waren er drie gebruikers van de kerktelefoon meteen enthousiast. Een scartkabel werd in de televisie geplugd en klaar. De dvd-speler kostten vijftig euro. Dat bedrag wilden de gebruikers zelf wel betalen. De kosten vallen mee, vonden de gebruikers. Een abonnement op de kerktelefoon kost namelijk zestien euro per maand. “Je hebt een dvd-speler er zo uit.”

Branden.
De zoon van een van de ouderen bood spontaan aan om de dvd's op zijn pc te branden. “Een bijkomend voordeel is dat deze man hierdoor weer in de kerk komt, hij was er al jaren niet meer geweest.”
De camera wordt bij toerbeurt bediend. Eerst deed Krol dit alleen, maar het werd hem wat te lastig. De camcorder moet voor de dienst worden neergezet en ingesteld. “Ik ben nog nooit zo vroeg in de kerk geweest.”
Het abonnement bij KPN is per 1 november opgezegd. De ouderen gebruiken de dvd's nu twee maanden en het is een succes. “Hier kunnen andere kerken ook hun voordeel mee doen”, vindt Krol. De diaconie denkt erover om ook de gebruikers van de bandrecorder aan de dvd te krijgen.
Het enige nadeel is dat de gebruikers de kerkdienst zondags niet live meemaken. Pas 's avonds worden de dvd's rondgebracht. Ze moeten namelijk eerst op een schijfje worden gebrand. Maar hier hebben de gebruikers geen problemen mee.
De Drogehamster kerkleden die de dvd van de dienst bekijken, hebben nu juist het gevoel dat ze meer betrokken zijn bij de dienst dan toen ze kerktelefoon luisterden. “Ze zien nu hoe de dominee eruit ziet en ze weten wie er in de kerk zitten”, aldus initiatiefnemer Thom Krol van de hervormde gemeente.
De dvd's zijn ook beschikbaar voor mensen die graag een opname willen van een doop of trouwdienst. “Laatst dansten er een paar flitsende dames in de kerk, toen waren er al een paar jongens die belangstelling hadden voor de dvd-tje.”
Het filmen van begrafenissen staat nog ter discussie, want niet iedereen wil gefilmd worden tijdens zo'n emotioneel moment.
Een paar keer per jaar zijn er gezamenlijke diensten met de gereformeerde kerk, hier moet nog een oplossing gevonden worden. Krol denkt dat de gereformeerde kerk wellicht ook belangstelling heeft voor het dvd-idee. “Dan is dat probleem ook weer opgelost.”
De gebruikers van de dvd-opname, die toch al in de leeftijd van zeventig à tachtig zijn, beginnen al thuis te raken met de nieuwe manier van kerkdienst volgen. “De man van één echtpaar is slechthorend. Zijn vrouw vond dat hij de televisie veel te luid zette. Hij zit daarom nu met een koptelefoon op naar de dvd-opname te kijken.”
Krol is tevreden over zijn idee. “Bijkomend voordeel is dat de ouderen met de dvd-speler naast de kerkdiensten ook eens een leuk filmpje kunnen draaien.”