|
Jaarverslag LOK over 2005
2005 was voor de LOK een relatief rustig jaar. Ik bedoel daarmee dat er geen schokkende zaken gebeurden waar het bestuur op moest inspelen. De nieuwe technieken worden door steeds meer kerken in gebruik genomen en grote problemen hebben zich daarbij in 2005 niet voorgedaan.
Het Algemeen Bestuur is in 2005 vijf keer bijeen geweest om een en ander op elkaar af te stemmen. De eerste twee vergaderingen stonden vooral in het teken van de voorbereiding van de Algemene Ledenvergadering die op 2 april in de De Schakel in Nijkerk is gehouden. In het huishoudelijke gedeelte is afscheid genomen van Jaap Post als secretaris, Jaap Post blijft nog wel aan als bestuurslid maar niet meer als secretaris. De oproep voor een nieuwe secretaris heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd. Na dit gedeelte was er ook aandacht voor de ontwikkelingen bij sIKN. In het middagprogramma zijn de verschillende aanbieders van nieuwe technieken aan het woord geweest zodat iedereen een vergelijking kon maken tussen de verschillende producten. Een en ander werd door de voorzitter afgesloten en rond 15.30 uur ging iedereen weer huiswaarts.
In 2005 is ook weer getracht de LOK onder de aandacht van de kerken te brengen. Zo waren wij op 23 april aanwezig op de kerkendag in Zwolle en op 19 november op de Landelijke Diakonale Dag van de PKN kerken in de Jaarbeurs in Utrecht. Op beide evenementen gezamenlijk in een stand met sIKN. Dit soort bijeenkomsten leent zich er niet voor om leden te werven maar wel om kerktelefoon onder de aandacht te brengen. Daarnaast was er gelegenheid om veel vragen te beantwoorden die veelal nog leven bij kerkbestuurders.
Naar aanleiding van artikelen in Kerktelefoonnieuws zijn er een aantal telefonische interviews geweest met het Friesch Dagblad en de Telegraaf. Het resultaat hiervan was dat er in de genoemde dagbladen artikelen over kerktelefoon zijn verschenen en ook de LOK weer in de schijnwerpers is gezet. Gesteld kan worden dat de doelstelling om de LOK onder de aandacht van de kerken te brengen in 2005 wel is gehaald.
Naast de algemene publiciteit zijn er gesprekken geweest met de directeur en Commissie Techniek van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS). Doel van deze gesprekken was om te komen tot een gemeenschappelijke keuringsprocedure. Als dit lukt dan kan in een kerk waar de LOK een keuring heeft uitgevoerd, ook het bekende blauwe bordje met oor van de NVVS worden opgehangen als teken dat er een goedwerkende ringleiding aanwezig is. Als bestuur zien wij dit als extra service aan onze leden. Ook nu kan gesteld worden dat de doelstelling om te komen tot meer samenwerking in ieder geval invulling heeft gekregen en het komend jaar zeker zal krijgen.
Realisatie Handleiding Kerktelefoon. Dit heeft het afgelopen jaar de nodige energie gekost. De oproep voor wat extra ondersteuning heeft geen resultaat opgeleverd. Verder zijn er door bestuursleden nog mensen persoonlijk benaderd maar ook dit heeft niet tot resultaten geleid. Uiteindelijk is in de bestuursvergadering van oktober besloten om een en ander als opdracht uit te zetten bij Willem Verhoog. De eerste resultaten daarvan zijn bemoedigend en we hopen op de ALV een en ander verder aan u te laten zien. De doelstelling om in 2005 u een nieuwe uitgave toe te sturen is dus niet gehaald maar gelukkig is er nu wel een concreet begin mee gemaakt. De verwachting is dat we dit in ieder geval in 2006 kunnen realiseren.
Naast de genoemde doelstelling zijn er natuurlijk de zaken waar u al jaren gebruik van maakt. Zo is er ook dit jaar weer vier keer Kerktelefoonnieuws verschenen maar meer hierover kunt u in het verslag van de redactie lezen. Als bestuur vinden wij het jammer dat er nog steeds geen aanvulling is voor de redactie. Het afgelopen jaar zijn er ook weer adviezen verstrekt en zijn er in diverse kerken metingen uitgevoerd. Het staat u vrij om met de resultaten te doen wat u wilt. Wel constateren we dat er nog steeds een relatief groot aantal kerken is die een geluidsinstallatie laat installeren door een plaatselijk bekende leverancier. Veel kerken hebben echter een bijzondere karakteristiek en niet iedereen heeft daar verstand van. Het resultaat is dan vaak een nieuwe installatie die niet altijd beter is dan wat u al in gebruik had. Jammer van de energie en het geld dat daarmee gemoeid is.
Bestuurlijke discussies.
Het afgelopen jaar is in het bestuur diverse malen gesproken over de doelstelling van de LOK en of deze al dan niet moet worden aangepast. Als bestuur maken we ons ongerust over het teruglopende aantal bestuursleden. Iets dat de afgelopen 10 jaar gestaag doorgegaan is. Consequentie van een en ander is dat het Dagelijks Bestuur nu nog slechts uit twee personen bestaat terwijl het toch wel nodig is om met meer mensen richting en sturing aan de LOK te geven. Het aantal rayonvertegenwoordigers is tot het absolute minimum teruggelopen. Een verdere vermindering is naar de mening van het bestuur niet acceptabel. Op de ALV zullen we daar nader op ingaan.
Ook is er gesproken over de diensten die wij aanbieden aan de leden. Er wordt maar beperkt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om tegen geringe kosten een advies te krijgen met betrekking tot de geluidsinstallatie, ringleiding en kerktelefoon. Daarbij komt dat er wel nieuwe apparatuur moet worden aangeschaft om de adviezen zo goed mogelijk met een goede meting te kunnen onderbouwen. Gedacht wordt in dit kader om bij bepaalde typen metingen de gemaakte kosten in rekening te brengen. Ook hierover zult u in de toekomst nader worden geïnformeerd.
Invoering nieuwe technieken.
De nieuwe technieken die gebaseerd zijn op internet/intranet zijn het afgelopen jaar in ruime mate bij kerken ingevoerd. Na invoering blijkt dat er veelal minder naar kerkdiensten wordt geluisterd dan vaak gedacht is. Hierdoor zijn er voor de betreffende kerken meevallers in de kosten. Vrolijk worden we daar niet van. Immers kerktelefoon is bedoeld om mensen die niet fysiek naar de kerk kunnen, toch bij de eigen kerk betrokken te houden. Het is dus zaak om de mensen op dit gebruik te wijzen. Iedere dienst die gemist wordt, is in feite een dienst teveel.
In 2005 zijn ook de vergunningen afgegeven om via de ether te gaan uitzenden. Dit heeft op een aantal plaatsen tot problemen geleid en dan vooral de aard en de lengte van de uitzending. Een aantal kerken is door leveranciers mogelijk op het verkeerde been gezet. In de vergunning wordt heel duidelijk vermeld dat er alleen kerkdiensten mogen worden uitgezonden, dus geen verzoekplatenprogramma’s of andere zaken. Het Agentschap Telecom (AT) heeft hier het afgelopen jaar op gecontroleerd. Veel kerken hebben een waarschuwing gehad voor het verkeerde gebruik. Zij hebben vervolgens de niet toegestane activiteiten beëindigd. Als bestuur van de LOK zullen wij in 2006 in gesprek gaan hierover met AT.
sIKN Beheer is in 2005 begonnen met de uitrol van de kabeloplossing. Gesteld kan worden dat de ideeën van de Commissie Vernieuwing Techniek van de LOK hiermee invulling hebben gekregen. De mogelijkheden zijn nu nog beperkt tot enkele regio’s maar wij hopen dat meer kerken er gebruik van zullen gaan maken waardoor verdere uitrol mogelijk is.
In het geheel kan er gesteld worden dat er in 2005 van drie leveranciers systemen in grote aantallen zijn ingevoerd. De markt is voor de kerken dus helder geworden. Veel kerken twijfelen echter nog, maar gesteld kan worden dat alle systemen goedkoper zijn dan het traditionele systeem van KPN.
Naast deze twijfel constateren we ook dat kerken gebruik maken van hun netwerk van vrijwilligers door weer bandjes, cd’s, mp3-spelers of dvd’s rond te gaan brengen. Een initiatief waar het bestuur van de LOK niet echt enthousiast van wordt. Immers de luisteraar is niet direct met de kerkdienst verbonden en kan de dienst alleen op een later tijdstip beluisteren. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van de schaarse tijd die veel vrijwilligers hebben. Immers in veel plaatsen is sprake van een kleine groep mensen die de kar trekken.
Nieuwe ontwikkelingen.
De techniek staat niet stil en nieuwe ontwikkelingen komen er ook aan op het gebied van kerktelefoon. Solcon is bezig om te testen op welke wijze beeld en geluid bij de mensen thuis kunnen komen. Een ontwikkeling die nu nog in de kinderschoenen staat maar waar zeker in de toekomst mogelijkheden voor aanwezig zullen zijn. In een flink aantal gemeenten wordt op dit moment gedacht over het invoeren van glasvezelnetten tot aan ieder huis. Deze ontwikkeling zal zeker bijdragen dat straks op eenvoudige wijze beeld en geluid van de kerk tot de huiskamer te transporteren is. Het zal echter ook van kerkbestuurders de nodige aandacht gaan vragen. Immers bij beeld is het ook van belang dat er een goede camerabediening is (al dan niet geautomatiseerd) maar dat er ook aandacht is voor de verlichting van het liturgisch centrum.
|