KERKTELEFOONNIEUWS MAART 2006:
|
Penningmeester.
Het zal niet veel penningmeesters gegeven zijn dat hij/zij aan het bestuur kan voorstellen om de contributie te verlagen. In deze dure tijd is het tegenovergestelde naar mijn mening eerder aan de orde. Het Algemeen Bestuur heeft het voorstel van de penningmeester om de contributie te verlagen van € 28,- naar €25,- in haar vergadering van 21 januari 2005 overgenomen. Op de agenda van de Algemene Ledenvergadering van 2 april 2005 in de "De Schakel" te Nijkerk stond onder punt 4d op de agenda: ‘Vaststellen contributie 2005 en 2006, het bestuur stelt voor om de contributie te verlagen naar €25,-. Niemand van aanwezige leden had hier bezwaar tegen en was de contributie voor 2005 en 2006 dus vastgesteld op €25,-. Later dan u van mij gewend bent werden hierdoor de acceptgiro’s voor betaling contributie ook later aan de leden verzonden en wel 10-05-2005. Van de leden die ons machtigden om de contributie jaarlijks te innen, werd op 10-06-2005 een bedrag van €25,- van hun rekening afgeschreven. Zoals ieder jaar waren veel leden vlot met betalen waarvoor hartelijk dank. Maar zoals ook ieder jaar was afgelopen jaar geen uitzondering en moesten op 21 oktober nog een negentigtal ‘aanmaningen’ verzonden worden naar die leden die nog niet aan verplichtingen hadden voldaan. Jammer, het kost tijd en portokosten. Op 28 november moest van een veertigtal leden de contributie nog steeds worden overgemaakt. Voor het eerst zijn we er toe overgegaan om in het december nummer die lidnummers te vermelden die nog geen contributie hadden overgemaakt, met de vermelding dat deze nummers alleen bij de penningmeester bekend zijn. |
|
Ledenadministratie.
Dit jaar geen spectaculaire groei van ons ledenbestand, zoals enkele jaren terug. Het tegendeel is jammer genoeg waar. Een twintigtal leden heeft gemeend om het lidmaatschap te moeten beëindigen. Wanneer een reden werd opgegeven was het enkele malen: door de hoge kosten van kerktelefoon zijn er geen luisteraars meer en overgaan op een nieuwe systeem zien we op dit moment nog niet zitten. Ook hieraan is een kostenplaatje voor aanschaf apparatuur verbonden. Die investering kunnen we als kerk ons niet veroorloven. Ook een argument om te stoppen is voor kerken soms dat men is overgegaan op een nieuw systeem en dus de LOK niet meer meent nodig te hebben. Argumenten van mijn kant dat het lidmaatschap ook nu nog en ook in de toekomst zeer zeker nodig is, mag vaak baten. Dat juist mede door de inspanning van de LOK er nieuwe systemen op de markt zijn gekomen, heeft vaak geen weerklank. Men heeft eenmaal besloten en komt hierop niet terug. Wanneer geen opgaaf van redenen werd opgege-ven, wat het vaakst voorkwam, werd door mij de vraag gesteld of wij als bestuur niet aan hun verwachting had voldaan of dat er andere redenen waren. Op de toegezonden brief of mail met die strekking, werd zelden gereageerd. |