LOK-actueel juni 2006:

Afscheid als bestuurslid van de LOK

Ik heb mij echt niet gerealiseerd wat er de consequenties van waren dat ik in een bijeenkomst van de LOK in 1986 te Heerenveen te kennen gaf dat ik wel Provinciaal Vertegenwoordiger zou willen worden voor de provincie Friesland.
Niet alleen Friesland draag ik een warm hart toe, mijn medebestuursleden zullen dat kunnen beamen, al kan Roel Eding wel menen als Groninger 'dat er niets boven Groningen gaat' er is een ouder spreekwoord wat zegt 'Fryslân Boppe', maar ook de kerktelefoon. En kerktelefoon was toen nog echt kerktelefoon. We hadden te maken met de PTT en later met KPN.

Er werd getracht om in iedere Provincie een vertegenwoordiger te krijgen en ook in de vier grote steden. Die wens is nooit uitgekomen en was naar mijn mening ook niet echt nodig. Wel zag ik in de afgelopen tijd nog een foto waarop 13 bestuursleden voorkwamen. Kom daar nu nog eens om.

Na enkele jaren nam ik binnen het bestuur de ledenadministratie voor mijn rekening.
Omdat de heer. Wolter van der Hoek binnen zijn kerkgemeenschap het scribaat van de kerk op zich nam zag hij geen kans meer en het secretariaat en het penningmeesterschap van de LOK voor zijn rekening te nemen.
Om een nieuwe penningmeester te vinden was het zoeken van een speld in een hooiberg van toepassing. Binnen het bestuur was men allang blij dat ik zou proberen dit op mij te nemen. De ledenvergadering van april 1991 ging hiermee ook akkoord.

In al die jaren is het nooit bij mij opgekomen om een greep in de kassa te doen. Dus de Telegraaf heb ik nooit gehaald, “penningmeester ging er met de kas van de vereniging vandoor”, wel meerdere malen o.a. het Friesch Dagblad maar dan in positieve zin.

Een dieptepunt is wel geweest het verloren proces bij de bestuursrechter tegen de OPTA. De tarieven gingen drastisch omhoog en de kas was zo goed als leeg. Een vorstelijke gift van het CIO-K en van een commissie uit Den Helder was dan ook meer dan welkom.
Een variant op een uitspraak van Johan Cruyf is “ieder nadeel heeft ook zijn voordeel” Heel veel kerken kunnen nu al buiten KPN om binnen enkele minuten een verbinding tot stand brengen tussen kerk en luisteraar, iets wat in het verleden soms wel maanden moest duren.

Het werk heb ik met plezier gedaan, zowel het penningmeesterschap als het verzorgen van de ledenadministratie. Het is wel vaak een hele puzzel geweest om achter de juiste adressering te komen van de leden, ook waren er leden die niet erg vlot waren met betalen.
Maar op zich geen onaardig werk. Contact met de leden is belangrijk. In al die jaren is het ledental verdrievoudigd en dat gaf ook een stimulans om met dit werk door te gaan.
Mijn medebestuursleden verweten mij wel eens dat ik te veel de hand op de knip hield, maar dan hadden ze maar een ander moeten zoeken.
En eerlijk is eerlijk, beginnen met een nog terug te betalen lening van 600,- gulden en eindigen met een uitstaande lening van 20.000,- euro is toch niet gek al zeg ik het zelf.

Nu de leeftijd en ook het niet meer bij kunnen benen van de nieuwste ontwikkelingen een rol gaat spelen werd het tijd om met dit werk te stoppen. Ik ben blij dat Bert Rozendaal dit van mij wil overnemen en ik wens hem daarbij alle goeds toe.

Het was een leuke tijd, eerlijkheidshalve moet ik daarbij zeggen niet altijd, maar mijn schoonzuster haar gezegde was altijd: 'een donderbuitje zuivert de lucht '.

Beste mensen wanneer de voorzitter straks een beroep op u gaat doen en wel ingelichte kringen vertelden mij dat, zeg dan niet nee om de open gevallen plaatsen die er zijn, in te vullen.
Het is een leuke club, hoe had ik het anders 20 jaar kunnen vol houden? Het werk moet doorgaan. Laat de voorzitter het werk niet alleen opknappen. Hij doet al zo verschrikkelijk veel. Het is dankbaar werk. Met plezier zie ik terug op de afgelopen jaren. Samen de schouders er onder dan kunnen we nog veel betekenen voor al die duizenden mensen die de kerkdiensten niet meer kunnen bezoeken. Bedankt leden en bestuursleden voor het vertrouwen dat u in mij stelde.
Bedankt bestuursleden voor de prettige samenwerking.

Rest mij nog te bedanken een belangrijke schakel in het geheel namelijk mijn vrouw Pieta.
Bedankt voor alle werkzaamheden die je in de loop der jaren zoal hebt gedaan. Het mee verzendklaar maken van de acceptgiro's ieder jaar naar de leden. Het aannemen van telefoontjes en het noteren van telefonisch opgegeven adreswijzigingen.
Het corrigeren van de uitgaande post op tik- en taalfouten.
Mocht het zijn dat het LOK-werk wel eens voor het meisje ging, dan bij dezen mijn excuus hiervoor.

Beste mensen het ga u allen goed.

Joop Wouda