LOK-actueel juni 2006:

Uitzenden via de ether.

De afgelopen tijd zijn er veel vragen binnen gekomen bij het bestuur over wat er nu wel of niet uitgezonden mag worden als men voor kerktelefoon gebruik maakt van de ether. Reden om eens een afspraak te maken met de heer Hans Mulder van het Agentschap Telecom (AT).
De heer Mulder is ook nauw betrokken geweest bij de toewijzing van frequenties voor kerktelefonie. Bij het gesprek was ook de heer Wim Drooger namens de Gereformeerde Gemeenten en sIKN aanwezig.

In het Nationaal Frequentieplan 2005 staat een en ander als volgt verwoord:

De banden 148-149,9 en 153-154 MHz werden mede bestemd
voor kerktelefonie. Kerktelefonie is bedoeld voor het
draadloos distribueren van kerkdiensten en bijeenkomsten
van religieuze aard van lokale kerkgenootschappen op
geestelijke grondslag ten behoeve van lokale ontvangst
door bij die genootschappen aangeslotenen; met name
voor aangeslotenen die door omstandigheden, zoals
ziekte of ouderdom, niet in staat zijn om de dienst zelf
bij te wonen.
Kerktelefonie is een beperkte vorm van landmobiele
communicatie waarbij sprake is van geluidsdistributie die
éénzijdig van karakter is. Doelmatig ethergebruik vordert
echter een beperking van het toepassingsbereik.  Andere
toepassingen van draadloze geluidsdistributie vallen dan
ook buiten het bereik van het begrip kerktelefonie.

Waar de hele discussie om draait is wat wordt er verstaan onder “bijeenkomsten van religieuze aard van lokale kerkgenootschappen op geestelijke grondslag.”
In uw vergunning is onder artikel 2 lid 5 opgenomen:
- De zender mag niet onnodig zijn ingeschakeld; deze mag slechts ingeschakeld zijn voor de duur van de kerkdienst of soortgelijke bijeenkomst van religieuze aard;
- Het is verboden uitzendingen te doen als bedoeld in de Mediawet zoals bijvoorbeeld omroepprogramma's, muziekprogramma's, berichten van derden en reclame.
In het gesprek werd snel duidelijk wat wel en niet mogelijk is. In ieder geval kunnen worden uitgezonden alle kerkdiensten op zondag, rouw- en trouwdiensten op andere momenten in de week, maar verder ook kerstvieringen van de zondagschool of kindernevendienst, gemeenteavonden, avonden van de mannen- of vrouwenvereniging, zolang deze diensten en avonden kunnen worden aangemerkt als bijeenkomst van religieuze aard.. Verder is het geen probleem als er voor en na de kerkdienst nog iets wordt uitgezonden in het kader van het gemeentewerk maar het is niet toegestaan om dan maar cd's te gaan draaien en dit uit te zenden.
Ook is het geen probleem als er een koor optreedt in de kerk om dit dan uit te zenden. Veelal vinden deze activiteiten namelijk plaats in het kader van de bevordering van de saamhorigheid in een gemeente. Het is echter niet toegestaan om van datzelfde koor een cd- of bandopname uit te zenden. Wat verder niet kan, verzoekplatenprogramma's hoe goed bedoeld ook. Dit zijn duidelijk activiteiten die bij een omroep thuis horen en samenwerking met bijvoorbeeld een lokale omroep is in dit kader aan te bevelen. Tot slot kan het ook niet zo zijn dat de zender een signaal van een omroep doorgeeft. Al met al zijn er veel zaken waarbij u dus wel gebruik kunt maken van kerktelefonie via de ether..
In dit kader heb ik ook een verzoek gehad van een lid om een proefproces op te starten maar ik heb dit van de hand gewezen. Het lid heeft bedankt en dat is jammer. In het gesprek werd duidelijk dat we niet moeten gaan vervallen in een juridisch steekspel want dan zou het wel eens heel goed kunnen dat de mogelijkheden op een enorme manier worden beperkt. Agentschap Telecom is niet op kerkenjacht zoals door sommige mensen wel is gedacht maar er is wel een aantal kerken welke een waarschuwing hebben gehad. Geconstateerd is door AT dat de kerken zich daarna ook goed aan de regels hebben gehouden. Mocht u nog vragen hebben, schroomt u dan niet om ze voor te leggen en wij zullen graag voor u proberen het juiste antwoord te achterhalen.

Jan Huls