LOK-actueel september 2006:

Horen en zien vergaat je in de toekomst, of ….. ?

Het zal u niet ontgaan zijn dat de computer zijn onstuitbare opmars nog steeds verder uitbreidt naar alle mogelijke facetten van ons dagelijks bestaan. Naast de zeer herkenbare vormen, zoals het apparaat waarop ik dit stukje schrijf of u thuis uw e-mail ontvangt, vinden we ze terug in de wasmachine, de telefoon, de kassa en noemt u maar op.
Ook in de huidige vormen van kerkradio speelt de computer (of eigenlijk de microprocessor) een centrale rol. Dit geldt zowel de apparaten die we ervoor gebruiken, alsook de techniek waarmee het geluid wordt getransporteerd. Het is dan ook ontegenzeggelijk het geval dat er talloze nieuwe mogelijkheden zijn ontstaan en dat we nog lang niet aan het eind hiervan zijn gekomen.
Zo is het is steeds beter mogelijk om naast het geluid ook beeld over de digitale snelweg te transporteren, zoals sommige misschien al toepassen in hun telefoon. Door die voortschrijdende techniek komt het meezenden van (goede!) bewegende beelden met het kerkradiogeluid binnen handbereik. Dan wordt het dus eigenlijk kerktelevisie.

Vanuit de markt worden deze oplossingen ontwikkeld en al in beperkte vorm aangeboden. Als LOK willen we daarop inspelen en meedenken over de wensen en eisen die je aan deze ontwikkeling zou moeten verbinden. Daarom willen we u graag oproepen om uw ideeën hierover naar voren te brengen en ze aan mij door te geven. Dat helpt mij dan weer om een programma van eisen te formuleren, dat richtinggevend is voor dit soort ontwikkelingen.
Nog mooier is het natuurlijk als u al praktijkervaring heeft, of in uw omgeving situaties kent waar al met beeld bij het geluid wordt geëxperimenteerd.

Om u vast op een paar ideeën te brengen, leg ik u vast wat gedachten voor. Waar kijkt u zoal naar in de kerk? In denk niet aan één stuk door naar de dominee of de preekstoel. Eén vast opgestelde camera zal dus niet goed genoeg zijn. En hoe zit het met de liedteksten of andere onderdelen uit de liturgie? Moeten die ook in beeld komen, zoals dat ook voor de aanwezigen geldt?
En hoe met dopen, trouwen of rouwen? Mogen er mensen met camera's door de kerk lopen?

Ook ben ik ook heel nieuwsgierig, hoe het staat met de mogelijkheden hier mensen voor te krijgen, of gaat het alleen maar lukken als het vergaand geautomatiseerd kan worden (camera keuze, bewegingen volgen, op afstand inzoomen, enz.)

Kortom, er leven een hoop vragen rond dit onderwerp. Daarom nogmaals: als u hierover ideeën heeft, er ervaring mee heeft of van plan bent er binnenkort mee te beginnen laat het me svp weten, zodat we van uw voorsprong kunnen profiteren. Ik hoor graag van u!

Arie Reij
(arie.reij@edpnet.nl).