LOK-actueel DECEMBER 2006:
|
OPNAME PROBLEMEN ????? Cassette recorder defect / niet meer te koop / cassettes haast niet te verkrijgen ???? In ons land zijn er veel kerken welke opnames maken van de diverse erediensten. Vaak is men in het bezit van een oud cassettedeck,waar de opnames mee worden gemaakt. In veel gevallen is het resultaat bedroevend. Het geheel jankt,ruist en voldoet niet aan hetgeen de luisteraar er van verwacht. Eigenlijk is het niet om aan te horen. Maar ja;hoe verbeter je dit. Cassettedecks zijn haast niet meer te koop en het zelfde geldt voor de bandjes. Trouwens, indien ze wel zijn te leveren, dan hangt er een prijs aan waarvan menig kerkbestuur schrikt. Naast dit alles zijn de meeste mensen, welke de dienst willen beluisteren niet in het bezit van een apparaat om deze dienst te kunnen beluisteren. ,, Ja, er ligt ergens nog wel zo,n ding,maar die jankt,kraakt enz. Ook hier geldt; aanschaf van een nieuwe is haast niet mogelijk of onbetaalbaar. Bij ons in de kerk te Stadskanaal hebben we dit op een relatief goedkope wijze opgelost. Een oproep in het kerkblad ,, Wie heeft er een PC over of te koop “’gaf een verbluffend resultaat. Binnen een aantal weken hadden we een kast vol PC’s,harde schijven,CD / DvD branders ed. Allemaal voor niets !!!!! De
bedoeling was de diensten weg te schrijven naar de harde schijf en daar dmv een
CD brander CD’s van te maken. A,b en c zijn ontstaan naar aanleiding van praktijk ervaringen Meerdere diensten opslaan, verwerkingssnelheid. Er zijn binnen de kerken echt nog wel vrijwilligers te vinden,maar het mag niet te veel tijd gaan kosten Bij bovengenoemde configuratie gaat het branden van een CD gaat nl sneller.
E
Monitor Waarom. De dienst wordt vanaf de geluidsinstallatie ( record of line out ) via een netwerkje verbonden met de audio-ingang van de PC. Het signaal wordt weggeschreven naar de harde schijf. Deze moet van voldoende grootte zijn ,want er moet een volledige dienst of meerdere diensten kunnen worden weggeschreven. ***Trouwens de CD-rom kan niet meer audio bevatten dan 1 uur en 20 min. ( 80 min. ) Nadat de dienst is beëindigd kunt u de deze opslaan en mbv een speciaal programma bewerken en op CD zetten. ,, Klaar is kees “ Daarna bent u in het bezit van een digitale opname van de dienst. U kunt overwegen het geheel te archiveren en de Master te bewaren in het archief. Komt er navraag vwb een bepaalde dienst, geen probleem. De kerk heeft het, en een kopie is snel gemaakt. Een ieder is tegenwoordig in het bezit van een CD speler en de dienst kan worden beluisterd vanaf een CD. De kwaliteit is prima, al is deze wel afhankelijk van de kwaliteit van de geluidsinstallatie en het opname niveau. Alles bij elkaar opgeteld een goede, praktische en goedkope oplossing voor uw opnames. Je kunt door deze wijze van opnemen de jeugd meer betrekken bij het kerkelijk gebeuren. Want wat is er nu mooier een opname te mogen maken van een kerkdienst. Het stimuleert en activeert de jeugd. Het bespaart de kerk veel kosten. De prijs van een CD ligt op ongeveer € 0,30. U wilt meerder CD,s ? Eventjes kopiëren op de PC. Echt iets voor de jeugd. HET PROGRAMMA is MUSIC CLEANING 2006 (www.magix.nl)Wat kunt u er mee:
1
Importeren, opnames van platen,cassettes,audio,CD tracks,MP 3
2
Restaureren en masteren 3 Extra effecten zoals compressie,reverbo of echo kan worden toegevoegd. 4 CD,s en Dvd’s branden evenals WAN,MPEG en MP3 5 Restauratie effecten zijn mogelijk 6 Track aanduiding is toe te voegen.Zowel automatisch al handmatig Het geheel wordt geleverd met een duidelijke Nederlandse handleiding waarin nog veel meer handige trucs. Nogmaals voor de kerken een interessante en goedkope oplossing voor al uw opname,s. U kunt de jeugd voorbereiden of geďnteresseerd maken voor het eventuele toekomstige kerkenwerk. Voor de prijs hoeft u het zeer zeker niet te laten. Het programma kost € 49,00 en is verkrijgbaar bij diverse zaken o.a. DIXONS Dus in de toekomst voor uw kerk een forse kosten kosten besparingVoor inlichtingen en ervaring Roel Eding reskn@planet.nl |