LOK-actueel MAART 2007

Nieuwe bestuursleden stellen zich aan u voor.

 Nieuwe vertegenwoordiger RK-Kerken.

Beste LOK leden. Mag ik mij even voorstellen. Mijn naam is Herman Westerbeek, doopnamen Hermanus , Henricus, Baldewijnes. Vernoemd naar de opa’s van weerszijde en mijn vader volgens een goed gebruik in die tijd. Ik ben geboren in Borne in ons mooie Twente op 7 juni 1946 en woon met mijn vrouw alweer 25 jaar in Zenderen. Onze zoon en dochter zijn al uitgevlogen en er zijn inmiddels 5 kleinkinderen. Na mijn opleiding HTS werktuigbouwkunde aan de HTS in Enschede heb ik mijn dienstplicht vervuld.  Daarna heb ik 7 jaar gewerkt bij een groot elektronica concern in Hengelo(ov). Door mijn relaties binnen de Katholieke Kerk werd ik in 1976 gevraagd om het beheer van de gebouwen van de Orde van de Karmelieten in Nederland op mij te nemen. Alhoewel ik een mooie baan had leek het mij niet aantrekkelijk om mijn hele leven “achter de poort” te moeten blijven werken en ik heb deze uitdaging aangenomen. Een uitdaging want het was een nieuw gecreëerde baan waarbij het beheer van de gebouwen vanaf dat moment centraal vanuit de Procuur van de Karmelieten in Almelo geregeld zou gaan worden.

Het was een mooie tijd waarbij naast groot onderhoud, verbouwingen, renovaties en nieuwbouw ook de aan- en verkopen werden begeleid. Helaas bleek dat vanaf het midden van de jaren 70 de secularisering  versneld toenam. In 1987 waren er dien ten gevolge al 5 kloosters van de 15 afgestoten en de kerken van de Karmelieten in Nijmegen en Merkelbeek afgebroken. Mijn portefeuille werd daardoor uitgehold en toen er een vacature kwam bij het Aartsbisdom Utrecht leek het mij verstandig om daar op te solliciteren. Immers als midden veertiger neemt de kans op het verkrijgen van een nieuwe baan al snel af. Ik had in de jaren bij de Karmelieten voldoende kennis opgebouwd over gebouwen en werd ik per 1 april 1988 aangenomen als adviseur bouwzaken van het Aartsbisdom Utrecht.

Ik kreeg een grote portefeuille met 115 kerken in de provincie Utrecht, Gelderland, Overijssel en Flevoland. Hiervan waren 30 kerken, alle gelegen in Gelderland, rijksmonument. Mijn kantoor is in Zeist gelegen van waaruit wordt gewerkt in een klein team van 2 collegae, een secretaresse en de econoom als hoofd. Maar ik ben natuurlijk veel onderweg naar de parochies voor advies, opname en begeleiding van werken.

Thans ben ik nog volop aan het werk om de parochies bij te staan in hun beheer van de gebouwen in de ruimste zin van het woord. Natuurlijk zijn de grote restauraties het mooiste maar ook het adviseren van de besturen en het begeleiden van kleinere werken geeft veel voldoening. Na 1 juni a.s. ga ik korter werken en zal een nieuwe kracht een deel van het werk gaan overnemen. Tijdens mijn contacten met de parochies kwam ook regelmatig de geluidsinstallatie aan de orde en niet te vergeten de ringleiding. Ook de kerktelefoon is een veel besproken onderwerp. Hoewel ik technisch gezien niet de gehele materie beheers was toch al snel inzicht verkregen in de voorwaarden waaraan een goede installatie moet voldoen. Op deze wijze heb ik derhalve het LOK leren kennen en het belang ervan ingezien. Nu mijn collega,  de heer  Vincent Polman had aangegeven na vele jaren te willen stoppen met zijn lidmaatschap van het bestuur leek het mij een goed moment om mij beschikbaar te stellen voor het bestuur als afgevaardigde van de Katholieke Kerk in Nederland. Ik hoop mijn bijdrage te kunnen leveren aan een blijvend goed opereren van het LOK. Een club enthousiaste vrijwilligers binnen de Protestante en Katholieke kerken in Nederland waar u als lid uw voordeel mee kunt doen. Met name nu wordt het belang van het LOK weer eens duidelijk nu de nieuwe technieken voor de kerktelefoon via kabel, internet en de ether veel kennis vragen. U als gebruiker kunt daarvoor het LOK inschakelen. Ik hoop daaraan mijn steentje te kunnen bijdragen.

Herman Westerbeek

9 februari ’07.      
 

Nieuwe rayonvertegenwoordiger Gelderland.

Van Jan Huls, de voorzitter, kreeg ik het verzoek om iets over mezelf te vertellen.

Volgens hem was dit een goed gebruik en hij wilde dit in ere houden. Vandaar dit stukje 

Mijn eerste kennismaking met de LOK, in de persoon van Jan de Vries, was naar aanleiding van een verzoek vanuit mijn kerkelijke gemeente om een geluidsmeting te doen.

Ook in onze kerk wordt voor een goede spraak verstaanbaarheid maar ook voor de muziekgroep gebruikt gemaakt van de moderne elektronica. Daarnaast kunnen leden, die om welke reden dan ook, verhinderd zijn een dienst bij te wonen, een cassette opname krijgen. Vooral voor mensen met gehoorproblemen en dit zijn tegenwoordig echt niet meer allen de ouderen, is het van groot belang dat een en ander goed te volgen is.

Hoewel ik geen technische achtergrond heb en mij in mijn arbeidzame leven hier ook verre van gehouden heb, ben ik door interessen betrokken geraakt bij het geluidsgebeuren. Om een dienst goed en verstaanbaar op band of CD te zetten is elke keer weer een uitdaging voor het geluidsteam. De zorg voor een goede zaalversterking en een goed klinkende CD of cassette is naar mijn mening niet een zaak van enkelingen maar van de gehele gemeente. De zorg voor een goede verstaanbaarheid is essentieel voor de hele eredienst

 Vanuit mijn, -niet technische- achtergrond, lts-elektrotechniek en een aantal cursussen op de LETS tijdens mijn diensttijd, niet mee gerekend, hoop ik vanuit betrokkenheid en interesse een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het LOK.

Niet het LOK staat hierbij centraal maar het feit dat door het LOK een bijdrage geleverd kan worden aan de erediensten en de verkondiging van het WOORD.

Harderwijk, 6 februari 2007.
Joop Kruizinga

 

Nieuw lid Commissie Techniek

De heer Jos Kruiswijk woont in Berkel en Rodenrijs en is daar lid van de Geref. kerk Vrijgemaakt en hij is daar onder andere actief als ouderling en lid van de cie kerktelefoon. Hij heeft gewerkt als radio-officier bij de koopvaardij en hij is inspecteur geweest van radio / elec. navigatie apparatuur. Hij is tegenwoordig gepensioneerd maar is nog een dag per week beschikbaar als vraagbaak bij zijn oude werkgever de Radio-Holland groep. Hij is ook radio-zendamateur met een A-machtiging. Met dit laatste is hij ook een zeer waardevolle aanvulling voor de commissie techniek.