LOK-actueel MAART 2007
|
Jaarverslagen over 2006. b. Jaarverslag commissie techniek c. Jaarverslag rayonvertegenwoordigers Vorig jaar schreef ik dat 2005 een relatief rustig jaar was geweest voor de LOK. Dit zou ik ook over 2006 kunnen schrijven maar rust roest en dat is beslist niet waar bij de LOK. Wij zijn een springlevende organisatie die haar leden veel te bieden heeft en waar wij veel voor doen. Wel constateren we als bestuur dat de leden niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die de LOK biedt. Het afgelopen jaar heeft een behoorlijk aantal leden haar lidmaatschap opgezegd waardoor we nu onder de 800 leden zijn gekomen. Een ontwikkeling die naar de mening van het bestuur een halt toegeroepen moet worden. We hebben hier dan ook in alle vergaderingen uitgebreid over gesproken. Een van de resultaten is dat we de naam van ons kwartaalblad gewijzigd hebben van KERKTELEFOONNIEUWS in LOK-actueel. We zullen de naam kerktelefoon in de komende jaren steeds minder gaan gebruiken. Wat er voor in de plaats komt is nog niet duidelijk. Voor ons als bestuur is wel duidelijk dat wij meer ondersteuning kunnen bieden aan de leden dan alleen op het gebied van kerktelefoon. We hopen dat we dit jaar op de ALV u een brochure kunnen verstrekken met alle diensten waar u als lid gebruik van kunt maken. Een andere zaak die ons als bestuur bezig heeft gehouden is, hoe bereiken we de juiste mensen. Het belangrijkste contact met de leden is via ons kwartaalblad. De vraag rijst of dit ook wel bij de juiste mensen komt. Veelal wordt het gestuurd aan een commissie kerktelefoon of een diaconie. Maar onze diensten zijn ook van belang voor kosters, beheerders en kerkbestuurders. In 2007 zullen wij een poging doen om in ieder geval onze organisatie onder de aandacht te brengen van deze mensen. Voor een deel is dit overigens ook het afgelopen jaar wel gelukt. In het blad KERKBEHEER heeft tot tweemaal toe een artikel gestaan naar aanleiding van publicaties in LOK-actueel. Het komende jaar willen we het contact met kosters en beheerders wat directer vorm zien te geven. Op de ALV in 2006 heeft Arie Reij op uitstekende wijze laten zien wat je allemaal met simpele middelen kunt doen om een opname van een kerkdienst te optimaliseren. In het decembernummer een artikel over een andere manier zoals die in Stadskanaal wordt gebruikt. Waren we vorig jaar nog van mening als bestuur dat beeld en geluid voor de meeste kerken een stap te ver is, zijn we dit jaar in ieder geval geconfronteerd met ontwikkelingen in Hillegom die het tegendeel bewijzen. U hebt hier ook uitgebreid over kunnen lezen. Wij zullen deze ontwikkelingen op de voet blijven volgen. Wel hebben we de indruk dat wat in Hillegom gebeurt, uniek is voor Nederland. In het grootste deel van het land zullen de glasvezelnetten door bekende grote bedrijven worden aangelegd. Of zij ook veel belang hechten om plaatselijke content op hun net aan te bieden dat valt nog te bezien. Mogelijk zijn er dan wel andere oplossingen denkbaar. Belangenbehartiging. Het afgelopen jaar zijn we ook bezig geweest met belangenbehartiging voor de gebruikers van kerktelefoon. We hebben contact gehad met KPN over verkeerde rekeningen waardoor kerken teveel betaalden maar zij zelf geen aanvaardbaar antwoord kregen bij KPN. Gesteld kan worden dat dit gelukt is want aan het begin van 2007 werd bekend dat KPN een flink bedrag zou gaan terugbetalen. Veel kerken maken gebruik van de mogelijkheden die de ether nu biedt. Toch ondervinden ze daarbij problemen. In dit kader zijn we naar het Agentschap Telecom (AT) geweest om daar eens over te praten. Onze conclusie van dit gesprek is dat de mensen bij AT op hele goede wijze hun werk doen en daarbij zeker de belangen van de kerken niet schaden. Sterker nog doordat zij hun werk goed doen kunnen kerken ongestoord uitzenden. Zij storen niet elkaar maar worden ook niet door derden gestoord. AT bewaakt het frequentiespectrum en zorgt dat daardoor dat de frequenties voor kerktelefoon via de ether ook daarvoor geschikt blijven. Naar aanleiding van deze gesprekken hebben ook enkele mensen AT in Amersfoort bezocht en is daarover een artikel verschenen in ons blad. Tot slot kerktelefoon op basis van internet/ intranet. Dit heeft zich ontwikkeld op een wijze die niet was verwacht. Het is een groot succes maar mogelijk wel een te groot succes. Veel mensen die dit systeem gebruiken, hebben een telefoonaansluiting van KPN. Een goed werkend telefoonsysteem dus geen reden om over te stappen naar een andere aanbieder. De internet- of intranetontvanger is dan ook hierop aangesloten. Nu blijkt echter dat de telefooncentrales van KPN een maximaal aantal aansluitingen kunnen verwerken. Aangezien veruit het grootste deel van alle nieuwe internetaansluitingen breedbandaansluitingen zijn, is KPN ook niet van plan deze “oude” aansluitingen uit te breiden. Het gevolg hiervan was dat vooral op zondagmorgen er teveel mensen waren in bepaalde regio’s die wilden inbellen met hun internet/intranetontvanger via de “oude”poorten. Resultaat: niet iedereen kreeg een goede verbinding en in het ergste geval helemaal geen verbinding. Maar kerken zijn niet snel voor een gat te vangen en men ging de zenders in de kerk eerder aanzetten en de luisteraar thuis de ontvanger. Resultaat de problemen werden eigenlijk alleen maar groter. In overleg heeft KPN besloten een aantal inbelpoorten te herverdelen over de regio’s. In eerste instantie was hiermee het probleem opgelost. Door verdere verkoop van deze systemen steken deze problemen nu echter weer de kop op. Er zijn wel structurele oplossingen hiervoor. Een aantal kerken zal alsnog van de kabel gebruik moeten gaan maken. We zijn blij dat sIKN het afgelopen jaar volop begonnen is dit product uit te leveren. Ook is er een mogelijkheid door middel van slimbellen van KPN dit probleem te omzeilen of aansluiten via ADSL. Beide producten blijken niet altijd te voldoen gelet op de vele klachten hierover in consumentenprogramma’s. De verwachting is echter dat dit veelal kinderziektes zijn en de komende tijd verholpen zullen worden. De meeste intranet/ internetontvangers zijn er wel geschikt voor en dat betekent dat u op de toekomst bent voorbereid. De contacten met de NVVS hebben het afgelopen jaar niet datgene opgeleverd wat wij er van verwacht hebben. Wij meenden goede afspraken gemaakt te hebben met vertegenwoordigers van de NVVS en onze Commissie Techniek heeft veel tijd gestoken in het goed beschrijven van de meetprocedure. Ondanks enkele telefoontjes naar Houten en emails heeft dit niet tot reactie van de NVVS geleid. In 2007 hopen we dat het wel goede afspraken gemaakt kunnen worden. Handleiding. Soms denk ik wel eens dat we het te goed willen doen. Net na de zomermaanden was de tekst van het technische deel grotendeels gereed. Er ontbraken nog enkele details aan en daaraan is in het tweede half jaar hard gewerkt. Toen kwam de discussie in het bestuur wat wij als LOK voor de leden kunnen betekenen. Het is wel belangrijk dat dit dan ook in de handleiding is terug te vinden. Het was een moeilijk besluit om dan toch nog maar niet te gaan drukken. We liepen daardoor het risico om bij het verschijnen al weer een verouderde handleiding te hebben. De komende maand zal deze discussie worden afgerond en de resultaten zullen op de ALV toegelicht worden. Daarna zal het ook in de handleiding worden opgenomen en kan het drukproces gaan beginnen. De handleiding zal in gebonden vorm aan u worden aangeboden met de CD waarop eveneens alle informatie te vinden is. Bestuurlijke aangelegenheden. Het afgelopen jaar hebben we op de ALV afscheid genomen van Joop Wouda. Joop heeft vanaf december 1986 deel uitgemaakt van het bestuur van de LOK. Zo waar geen geringe prestatie. Begonnen als rayonvertegenwoordiger voor Friesland, nam hij al snel ook de financiën en ledenadministratie onder zijn hoede. Als penningmeester maakte hij dan ook deel uit van het dagelijks bestuur. We kunnen dan ook rustig stellen dat Joop Wouda vele jaren mede inhoud gegeven heeft aan het werk van de LOK en geholpen heeft de richting uit te zetten naar de toekomst. Als bestuur waren we heel blij dat Bert Rozendaal bereid bleek deze functie over te nemen. Inmiddels kan gesteld worden dat hij al aardig goed weet hoe het er bij de LOK aan toe gaat. Op de ALV hebben we ook afscheid genomen van Vincent Polman die sinds 1988 als vertegenwoordiger van de RK kerken deel uitmaakte van het bestuur. Daarnaast was Vincent een vertegenwoordiger van de LOK in het bestuur van sIKN. Mede door zijn inzet is er nu sprake van een goed alternatief voor de oude kerktelefoon. Voor Vincent was er niet direct een opvolger maar op de ALV hopen wij u toch een opvolger namens de RK kerken te kunnen voordragen. Al met al zijn we twee bestuurders kwijt geraakt met veel ervaring binnen de LOK. Vorig jaar melden wij onze ongerustheid over het teruglopende aantal bestuursleden. Deze ongerustheid is er niet minder op geworden. We zijn nog steeds op zoek naar een secretaris en rayonvertegenwoordigers. Ook de redactie heeft aanvulling hard nodig en eigenlijk een nieuwe trekker in de vorm van een nieuwe eindredacteur. Net als in andere besturen moeten ook wij als bestuur van de LOK oppassen dat we bij de tijd blijven en dat we de contacten met de achterban kunnen onderhouden. Daarvoor zijn mensen nodig die hun schouders er onder willen zetten. Het kost u tijd maar u krijgt er voldoende voor terug.
Jan Huls Leden van commissie techniek bezig met voorbereiding ALV 2007 Jaarverslag commissie techniek ( CT ) Afgelopen jaar zijn er veel zaken besproken binnen de CT Er zijn veel onderwerpen aan de orde geweest. Een ieder heeft zijn eigen inbreng zodat veel onderwerpen worden behandeld naar aanleiding van opgedane ervaringen en kennis. Op deze manier wordt een en ander met elkaar teruggekoppeld. Dit wordt dan ook getoetst aan de praktijk welke door opleiding, ervaringen en praktijk is opgedaan Dit op zich is een goede zaak maar soms krijgen daardoor bepaalde zaken erg veel aandacht en komen andere onderwerpen wat op de achtergrond. Vaak is de theorie welke achter de praktijk zit niet zichtbaar, maar men wil toch weten over het hoe en waarom. Dit alles is in het voordeel van de LOK en haar leden Veel zaken zijn de afgelopen periode de revue gepasseerd. Ik noem u er enkele. a) Er is een nieuwe procedure keuring ringleiding samengesteld. Dit is in overleg gebeurd met de Nederlandse Vereniging Voor Slechthorenden ( NVVS ). Opzet was voor zowel de NVVS als de LOK te komen tot een universele meetprocedure b) Er is tekst aangeleverd voor de realisatie van ons nieuwe handboek c) Na veel overleg en besprekingen is er besloten de meetset uit te breiden en aan te passen in verband met veldsterktemetingen ringleiding d) Er is veel aandacht besteed aan kennisoverdracht binnen de CT e) Procedures voor het controleren en meten aan geluidsinstallaties zijn besproken. Hoe doen we dit, moet er een aanvulling of wijziging komen e.d. f) Er zijn testen uitgevoerd op nieuw verschenen apparatuur. Deze zijn gepubliceerd in LOK-actueel g) Er is gepraat over trainingscursus voor kosters. De bedoeling hiervan is dat de betreffende doelgroep meer inzicht en vaardigheid krijgt met betrekking tot het juiste gebruik van de geluidsvoorziening. h) Er is een nieuw meetrapport ingevoerd en dit wordt inmiddels toegepast. i) Het team CT is uitgebreid met de heer Kruiswijk. Verder is er veel aandacht besteed aan zaken zoals kerktelefoon / radio, ringleidingen en hun versterkers. Versterkers voor zowel kerkgebruik als niet kerkgebruik. Hoe is de kwaliteit. Hetzelfde geldt voor microfoons.Naast dit alles is vooral de spraakverstaanbaarheid heel erg belangrijk. Dit is ook de reden dat er tijdens de ALV 2007 een demonstratie zal worden verzorgd over dit onderwerp. Voorzitter Commissie.
Techniek Jaarverslag Rayonvertegenwoordiging Weinig klachten! We weten eigenlijk wel beter. Het kán dus ook niet zo zijn dat alle kerken in Nederland voorzien zijn van een perfecte geluidsinstallatie zonder één enkel probleem. Toch zijn er het afgelopen jaar maar weinig vragen bij de rayonvertegenwoordigers terecht gekomen om metingen te verrichten, adviezen te geven of om een technisch probleem te helpen oplossen. Daar waar dit wel aan de orde was, bleek het in veel gevallen te gaan naar aanleiding van een andere technische vorm van kerkradio. Bijvoorbeeld kerken die van de analoge vorm van kerktelefoon overgingen naar de digitale vorm van Kerkradio. Deze nieuwe vormen van kerkradio zijn qua geluid zo goed dat luisteraars thuis soms konden horen dat er iets met de geluidsinstallatie in de kerk waarschijnlijk niet in orde was. Veel galm en echo, rondzingen, brom, kraken enzovoort. Dit is voor sommige kerken aanleiding geweest om na digitalisering van kerktelefoon een onderzoek door een rayonvertegenwoordiger te laten doen, om tot de conclusie te komen dat de bron van geluidsoverdracht begint op de preekstoel via een microfoon een versterker en andere componenten. Door uitbreiding en aanpassingen van de meetset van iedere rayonvertegenwoordiger en door uitwisseling van technische zaken en problemen zijn wij als LOK in staat, om kerken beter te helpen. En vooral, om kerkgangers in de gelegenheid te stellen om alles te horen wat er in een kerk gesproken wordt, maar ook om alles duidelijk te verstaan. Ook een jaar waarin de ontwikkelingen zijn doorgegaan en voortschrijdend inzicht wordt verwacht van de rayonvertegenwoordigers, maar ook van Kerken Kerkbesturen, bedienaars van de geluidsapparatuur in kerken. Jammer, dat we het afgelopen jaar niet meer kerken hebben kunnen helpen maar toch zijn we er stellig van overtuigd dat er nog vele kerken worstelen met het probleem dat kerkgangers lang niet alles kunnen verstaan. Wij blijven het als vertegenwoordigers van de L.O.K. onze verplichting vinden om ons beschikbaar te stellen en ook in de toekomst te helpen het “”Woord”” helder en duidelijk en voor iedereen verstaanbaar te houden. Namens de rayonvertegenwoordigers, Jan de Vries Jaarverslag redactie over 2006 Aan het begin van een nieuw jaar is het goed om eens terug te blikken op het voorgaande jaar. Alles overziend kom ik tot de conclusie dat het weer gelukt is om vier nummers van ons kwartaalblad uit te brengen. Kerktelefoon is in 2006 een enigszins verouderd begrip, reden waarom het bestuur gemeend heeft de naam te moeten wijzigen van Kerktelefoonnieuws naar LOK-actueel. Een naam die mogelijk beter uitdrukt wat wij met ons blad willen bereiken, namenlijk u op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. In dit kader wijs ik u op de artikelen over de ontwikkelingen in Katwijk aan Zee, het uitzenden via de ether, opslag en bewerking van geluid en in het laatste nummer beeld en geluid in de kerk in Hillegom. Verder heeft het blad gefunctioneerd als spreekbuis van het bestuur waardoor u van het reilen en zeilen van de LOK op de hoogte bleeft. Het is verheugend te constateren dat verschillende artikelen in ons blad aanleiding zijn geweest tot publicaties in andere bladen. Een belangrijk streven van de LOK, nl bekendheid geven aan kerktelefoon/kerkradio is daarmee wel bereikt. Ik blijf hopen dat er komende jaar structurele aanvulling komt van de redactie want het wordt er niet eenvoudiger op om steeds weer nieuwe artikelen te schrijven. Natuurlijk ben ik dankbaar voor de bijdragen die door anderen het afgelopen jaar zijn aangeleverd maar om een blad uit te geven komt er meer kijken dan alleen schrijven van artikelen. Het opmaken van het blad, het overleg met de drukker en het gereed maken voor verzending vragen ook tijd en energie. Blijft u daarom niet aan de kant staan maar laat van u horen als u iets te melden heeft. Jan Huls |