LOK-actueel DECEMBER 2007

Van de bestuurstafel

Als LOK hebben we ons weer gepresenteerd op de Landelijke Diakonale Dag van de PKN in de Jaarbeurs in Utrecht. Arie Reij en ik waren aanwezig om aandacht te vragen voor kerktelefoon en een goede verstaanbaarheid in de kerk. In dat kader hebben we vooral onze produktfolder uitgereikt met het verzoek dit in de eigen plaatselijke kerk onder de aandacht te brengen. Door het overhandigen van de folder kwamen we ook met de mensen in gesprek. Er waren diverse mensen die aangaven dat er nog wel wat problemen op te lossen zijn in hun kerk.  In veel kerken zijn overigens de beheerders die de installatie bedienen en er zorg voor dragen en niet zozeer de diakenen. Wel is dit de manier om bij de kerken in de belangstelling te komen. We hebben veel informatiemateriaal mee kunnen geven. De conclusie van Arie Reij was heel terecht: als er 10% terugkomt met een vraag of verzoek dan krijgen we het de komende tijd heel erg druk.


 

Een indruk van onze stand op
de Landelijke Diaconale Dag

De conclusie na deze dag was ook dat het goed is dat er een organisatie is als de LOK om voor de kerken als vraagbaak te kunnen dienen.

Wel is het zo dat we ons als bestuur afvragen of het op dezelfde manier door moet gaan als nu het geval is. We constateren dat bij directe mailings aan kerken er wel vragen komen voor ondersteuning maar voor de rest blijft deze vraag eigenlijk uit. Ook moet worden vast gesteld dat er niet echt veel belangstelling is om het werk van de LOK op bestuurlijk niveau te helpen invullen. De redactie is al jaren onderbezet. In het vorige nummer heb ik aangegeven dat ik bij de komende jaarvergadering de voorzittershamer wil overdragen. Maar ook hierop is geen reactie van de leden gekomen. Wel hebben we als Dagelijks Bestuur onlangs een gesprek gehad met iemand die secretaris zou willen worden. Er was echter een belangrijke vraag die eerst beantwoord moest worden. De vraag was of de LOK als organisatie wel bestaansrecht heeft. Hierop hebben we volmondig en met overtuiging met “ja” kunnen antwoorden. Ik ben er van overtuigd dat er nog steeds heel veel werk te doen is om de plaatselijke kerk met raad en daad terzijde te staan en om de belangen van kerktelefoon in de meest brede zin te blijven behartigen. De wedervraag was ook terecht, namelijk “vinden de leden dat ook”. Die vraag hebben we niet met “ja” kunnen beantwoorden. Dit om de eenvoudige reden dat we dit niet weten. Er komt uit het ledenbestand namelijk zelden een reactie. Het is wel zo dat als we ergens zijn geweest men heel positief op reageert. Ik citeer hierbij uit een mail die een lid van de commissie techniek ontving:

Hierbij wil ik je graag op de hoogte stellen van de resultaten van de mondelinge en schriftelijke adviezen die we hebben ontvangen. In fasen zijn de veranderingen doorgevoerd waarna de volgende situatie is verkregen.  

De luidsprekers in het middenschip die niet in fase stonden zijn in fase gezet. Alle kleine luidsprekers in de zijbeuken zijn losgekoppeld. Twee daarvan zijn gebruikt om het geluid voor de voorste rijen in de kerk te versterken en twee zijn er gericht op de transepten in plaats van de kleine nieuwe boxen die daarop waren gericht. De boxen opzij van het altaar die op de transepten waren gericht zijn meer opzij en wat lager geplaatst. Tenslotte is de microfoon op het altaar verhoogd door middel van een buis en flexibele slang. De afstelling van de versterker is aan de veranderingen aangepast. De verbeteringen die hiermee zijn bereikt zijn zeer bevredigend.

Bij deze dus nog eens hartelijk dank voor de zeer bruikbaar gebleken adviezen. Nagenoeg zonder kosten hebben we nu een goed werkende geluidsinstallatie. “ einde citaat.

Naar aanleiding van onze ervaringen hebben we in de laatste bestuurs­vergadering uitvoerig hierover gesproken. Langzaam beginnen zich dan ook bij mij de contouren af te tekenen hoe het eventueel verder zou moeten. Wat ik nu schets is mijn persoonlijke mening en hierover zal nog het nodige gesproken moeten worden maar ik wil u dit niet onthouden. De huidige structuur van een vereniging kost enorm veel energie. Ieder kwartaal een informatieblad publiceren, de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering, etc. De respons is veelal minimaal. Op de laatste ALV waren ongeveer 65 mensen aanwezig die 35 kerken vertegenwoordigden. Op een totaal ledenbestand van ruim 800 kerken niet echt veel. Geen vreemd verschijnsel en beslist niet uniek voor de LOK. Veel verenigingen hebben hiermee te kampen. Op de jaarvergadering van een sportvereniging komen veelal ook  maar weinig leden opdraven

Van de huidige vereniging kunnen alleen kerken lid worden maar besluitvorming over belangrijke zaken is heel moeilijk. In 1998 en 1999 werd gevraagd werd om met een mandaat van het kerkbestuur naar de ALV te komen om belangrijke besluiten te kunnen nemen. Uiteindelijk bleken toen maar enkele vertegenwoordigers dit mandaat meegekregen te hebben.

Wel is onze conclusie dat de diensten die de LOK nu biedt aan de kerken gecontinueerd moeten worden. De idealen van de LOK blijven overeind en worden in ieder geval in het bestuur door iedereen onderschreven. Opkomen voor de idealen (belangen­behartigiing en ondersteuning) kan echter ook vanuit een structuur. Bijvoorbeeld vanuit een stichting met alleen donateurs. Deze donateurs kunnen dan kerken zijn maar ook individuele gebruikers van kerktelefoon/kerkradio, bedrijven die op dit gebied actief zijn. Verder zouden de diensten dan kostendekkend moeten worden aangeboden. Er hoeft geen kwartaalblad gemaakt te worden maar er zou periodiek een informatiebulletin gestuurd kunnen worden aan de donateurs en andere belangstellenden. Een stichtingsbestuur kan ook sneller inspelen op veranderingen en onderzoek (laten) doen naar de mogelijkheden van nieuwe technieken. Een stichtingsbestuur kan ook proberen subsidie te verkrijgen als er zich bijzondere projecten of situaties voordoen.

Een stichting zal dus niets afdoen aan de idealen van de LOK maar kan het in deze tijd beter realiseren en daardoor meer voor de kerken en de kerktelefoonluisteraar betekenen.

Zoals ik al schreef het bovenstaande idee is geschreven op persoonlijke titel en ik weet niet of het deze richting op zal gaan maar u zult er zeker meer over gaan horen. Overigens was het ook zo dat bij de oprichting lang over de organisatievorm is nagedacht. Er is toen gekozen voor een verenigingsstructuur om ervoor te zorgen dat de leden veel invloed zouden kunnen uitoefenen en een grote betrokkenheid toonden. Nu na 25 jaar is de situatie toch wel anders en zijn er redenen genoeg om er nog eens goed over na te denken.

In dit nummer aandacht voor het tweede artikel over verstaanbaarheid naar aanleiding van de presentatie van Arie Reij op de laatste ALV. Deze keer dit onderwerp belicht met speciale aandacht voor de microfoon. Daarnaast aandacht voor het goed spreken in de kerk aan de hand van een artikel dat is overgenomen uit Woord & Dienst. Ook een ingezonden artikel uit het parochieverband Overbetuwe.

Ik wil u in het bijzonder wijzen op een workshop die gehouden zal worden in Zwolle voor kosters en vrijwilligers. We zullen in deze workshop aandacht besteden aan een goede bediening van de geluidsinstallatie in de kerk. Niet zozeer knoppelogie want tenslotte zijn ver veel verschillende installaties in kerken. Vooral aandacht voor de achtergrond van het geheel zodat aan bedienaars duidelijk wordt wat de gevolgen zijn als ze de installatie anders instellen. Op de Landelijke Diakonale Dag bleek dat er nog al wat mensen klagen dat er in hun kerk zoveel personen zich met het geluid bemoeien en het is zelden goed. Deze workshop is een uitvloeisel van onze produktenfolder die u bij het juninummer ontvangen heeft. Het is een echte try-out. De bedoeling is om te kijken of dit de juiste opzet is of dat er nog wat veranderd zal moeten gaan worden. De leden van de LOK in de regio Zwolle zullen een aparte uitnodiging ontvangen. Krijgt u geen uitnodiging maar wilt u er wel heen, laat het dan even weten via infolok@planet.nl

 Jan Huls