LOK-actueel MAART 2008
|
Van de bestuurstafel. Streaming audio wie had daar enkele jaren geleden over gehoord? Wie had er toen gedacht dat de kerken op die manier hun kerkdiensten zouden uitzenden? Ik denk overigens dat veel bestuurders er nu nog niet bij stil staan dat ze hier met de nieuwe technieken gebruik van maken. Terwijl ik dit artikel schrijf, zit ik te luisteren naar een radiozender via het internet. Wereldwijd zijn er duizenden radiostations te beluisteren. Veel Nederlanders in het buitenland volgen de kerkdiensten via het internet voor zover dat mogelijk is. Een volgende stap is streaming video. Of wel beeld en geluid met behulp van internettechnieken uitzenden. Wat dat betreft is er al veel te zien via internet. Veel televisieprogramma’s zijn te bekijken via “uitzending gemist”. Alle Nederlandse omroepen hebben een internetsite met koppelingen naar programma’s die al zijn uitgezonden waardoor u ze op een later tijdstip nog eens kunt bekijken. Heeft u dan een goede verbinding dan komen de beelden scherp op uw computerscherm. Geeft u de voorkeur aan buitenlandse zenders dan is er ook op dat gebied veel te zien. Door gebruik te maken van het internet bent u niet meer gebonden aan tijd en plaats om iets te horen of te zien. Voor kerken komt dit ook beschikbaar. Op de komende ALV wordt er al een tipje van de sluier opgelicht. Maar u wordt ook gevraagd wat u er zelf van vindt. Er zal nog al iets moeten gebeuren in de kerk om het mogelijk te maken. Je kunt natuurlijk beginnen met één camera om ervaring op te doen maar al snel zal blijken dat mensen dan meer willen. Meer camera’s vraagt behalve extra investeren ook andere technische aanpassingen. Gebruikt u nu mogelijk alleen een mengpaneeel voor het geluid, dan zult u bij beeld iets gelijksoortigs krijgen maar dan met beeld en geluid. Komt u dus allen naar de ALV om te ruiken aan de toekomstige mogelijkheden. Beeld en geluid zegt duidelijk veel meer dan alleen geluid. Voor wat betreft de techniek is het dan niet nodig dat iedereen een computer in huis moet hebben. Dat hebben we nu toch ook niet om naar een kerkdienst te luistern via internet/intranet. In heel veel huishoudens staan inmiddels de Kerkwebradio en de Lukasontvanger of een kabelontvanger. De techniek schrijdt voort en zorg dat u op de hoogte blijft. In een vorig nummer is er al een artikel aan besteed en het is goed om dit nog eens door te lezen voordat u naar de ALV komt. Het heeft gestaan in het maartnummer 2007 van ons blad en heeft u het niet ter beschikking dan staat het ook op onze website www.hetlok.nl. Wilt u al vast wat zien, ga dan eens naar de site van de Bethlehemkerk in Den Haag, zij zenden al uit: Kom dus naar de ALV op 29 maart a.s. In dit nummer ook weer aandacht voor het gebruik van de beamer in de kerk, met name dan het gebruik vanuit een technisch / organisatorische kant van de zaak. Het eerste artikel heeft gestaan in ons blad van juni 2007 en is weer terug te vinden op internet. Verder in dit nummer
speciaal aandacht voor de jaarverslagen zodat u weet wat er het afgelopen jaar
allemaal gedaan is. Naast dit alles is er ook verder van gedachten gewisseld op technisch vlak met de NVVS en dan vooral door Arie Reij. De meetprocedures zijn verder op elkaar afgestemd. Het resultaat zal zijn dat er zowel in de kerken als ook in andere gebouwen op dezelfde manier een ringleiding beoordeeld zal worden. Dit was mijn laatste bijdrage van de bestuurstafel voor de LOK. In de uitnodiging voor de ALV heeft u kunnen lezen dat ik mij niet meer verkiesbaar stel voor een volgende periode als bestuurslid en voorzitter. Tot nu toe is er niemand die zich beschikbaar heeft gesteld. Bij deze een laatste oproep om bij u zelf na te gaan of u niet het voortouw wilt nemen bij de LOK. Als bestuur zijn we van mening dat we nog steeds heel veel voor de kerken kunnen betekenen. In het kader van allerlei nieuwe ontwikkelingen is het goed dat er een organisatie is die daarin wil meedenken. De LOK is zo’n organisatie. Wel is het dan noodzakelijk dat het bestuur kan blijven functioneren. De voorzitter en secretaris zijn het gezicht naar buiten en zijn bewaken intern de voortgang van de afspraken die gemaakt zijn. De voorzitter en de secretaris zijn de enige twee personen in het bestuur die de LOK in rechte kunnen vertegenwoordigen. Een secretaris ontberen we als sinds het vertrek van Jaap Post en Bert Rozendaal vervult nu in feite de functies van penningmeester en secretaris gelijktijdig. Voor iemand met een eigen bedrijf is het naar mijn mening teveel gevraagd om dan ook nog het voorzitterschap op zich te nemen. Een interim-voorzitter heeft verder alleen zin als er uitzicht is op iemand die het stokje over wil nemen. Anders blijft een interim tot in eeuwige dagen als voorzitter functioneren. De LOK is een vereniging en dus zullen de leden hun stem moeten laten horen. De leden bepalen wat er moet gebeuren. Het woord is dus aan u! Ik dank u voor het vertrouwen dat u de laatste jaren in mij gesteld heeft en wens u veel sterkte toe bij het werk in de plaatselijke gemeente / parochie. Het zal niet altijd eenvoudig zijn maar het werk dat plaatselijk gedaan wordt, wordt door de huisgebonden gemeenteleden heel erg gewaardeerd. Jan Huls |